Auta atau Fakta : Buahan dan sayuran sekarang makin kurang nutrisi?

Bila nutrisi vitamin dan mineral real-food hari ini jauh lebih rendah dari puluhan tahun yang lalu.😞


Ini bukan auta, tapi fakta tau! Siap dah ada Landmark Study lagi dalam bab nutrisi makanan mengikut tahun kajian diorang. Boleh klik pada link artikel yang saya baca dan share ni ye. Ada dalam tu disebut.


Ni Ida petik sket la ye, selebihnya baca la artikel tu sendiri maupun artikel lain-lain search la untuk bacaan lanjut.

"The Organic Consumers Association cites several other studies with similar findings: A Kushi Institute analysis of nutrient data from 1975 to 1997 found that average calcium levels in 12 fresh vegetables dropped 27 percent; iron levels 37 percent; vitamin A levels 21 percent, and vitamin C levels 30 percent. A similar study of British nutrient data from 1930 to 1980, published in the British Food Journal,found that in 20 vegetables the average calcium content had declined 19 percent; iron 22 percent; and potassium 14 percent. Yet another study concluded that one would have to eat eight oranges today to derive the same amount of Vitamin A as our grandparents would have gotten from one."

(Eh bukan Shaklee je ada buat Landmark Study tau, LS Shaklee tu research tentang tahap kesihatan pengguna Shaklee vs pengguna suplemen lain vs bukan pengguna suplemen ye)

Yang Ida nak share arini pasal dalam gambar ni. 
Credit : www.lovebreastfeeding.com
Nampak tak betapa jauh merosotnya nutrisi dalam makanan yang kita biasa makan sekarang berbanding dulu. Dalam gambar tu tunjuk sekadar hasil kajian yang dibanding last masa 2002. Sekarang dah 2017 hoii! Dalam 15 tahun beza ni entah berapa la nutrisi makanan yang tinggal kan? Kalori mungkin tetap sama je, tapi nutrisi vitamin dan mineral tu jauhhhhhh merosot. So sad but it is true.

Proses yang berlaku sepanjang nak tanam sampai nak dapat hasil, dengan adanya modifikasi pada penggunaan tanah/ baja /racun berbagai dan lain-lain proses yang ada,fasa nak tuai/petik untuk dijual, fasa nak simpan/peram sementara ready dijual, semua ini memberi keuntungan yang lebih tinggi untuk para petani tapi hasil pada makanan-makanan ini?

Semuanya makin kurang nutrisi vitamin dan mineral mereka sekarang. Memang la buah/sayur nampak makin gemuk, payah kena serangan serangga, buah masak cepat dari biasa. Tapi nutrisi makin kurang dan kurang. Tak masuk lagi proses nak masak sayur-sayur tu. 🤔🤔🤔

Kalau nak yang betul-betul masih berkualiti tinggi nutrisinya sekarang ni kena cari yang organik dan Non GMO la jawabnya. Tapi, masalah gak yang ni, semua yang organik dan non GMO tak mudah dapat dengan harga murah. Mahal-mahal kosnya. Takkan nak kena catu makan sayur buah pulak?

So, kena belajar tanam sayur buah organik sendiri la plak kan? Lagi kesian yang jenis tangan panas. Tanam apepun sume tak jadi.😂😂😂 Kau nak makan sayur dan buah tinggi nutrisi pun payah.

Yang ni juga yang dishare masa sesi forum #BLNC aritu, pasal tahap nutrisi yang dah makin menurun pada makanan asasi kita buat kita tak banyak pilihan. We need food to survive, and we need nutrition for a healthy life. But real food nowadays had less nutrition than we imagine.

Kau bayangkan la, kalau dulu makan secawan brokoli mungkin dah cukup nutrisi kau nak dari segi kalsiumnya, magnesiumnya, folic acidnya dalam satu hidangan, tapi sekarang? Kena up jadi 4 cawan brokoli sorang makan baru cukup nutrisi tu. Kalau kau hantu sayuran takpe la, tapi kalau kau macam Riley dalam cerita Inside Out yang anggap brokoli macam nightmare aje untuk dia camne? Muntah hijau laa nanti. 🤢🤢 Okay la... makan sayur lain la. Eh,, tapi sama aje. Nutrisi berkurang. huhuhu.

Dah tu camne?

Ni la pasal, Ida dan geng-geng SID lain duk kempen-kempen ni, meh la tambah suplemen Shaklee dalam rutin harian korang . Suplemen yang terbukti Selamat, Berkesan dan siap ada Landmark Study lagi nak membuktikan kebaikannya. Beratus jurnal haa ada saintis-saintis Shaklee duk publish atas kajian mereka.

Ida cuma minta korang tambah suplemen Shaklee je dalam rutin sekarang, bukan suh avoid real food yang memang korang sedia makan sekarang tau! Real food perlu untuk kalori keperluan tenaga korang jugak. Lagipun serendah nutrisi real food sekarang, ia masih juga ada kualiti berbanding process food dan makanan segera yang banyak terinovasi sekarang ni. Tapi nutrisi yang dah terlompong sana sini tu la kasi topup dengan vitamin Shaklee. Vitamin Shaklee pun natural source jugak tau!

Boleh ke boleh?

Nak vitamin Shaklee boleh roger Ida tau.
Save no ni.
013-9230280

2 komen ditinggalkan:

Tanpa Nama berkata...

Info menarik. Salam kenal awak, meh la ke blog saya http://cararesepi.blogspot.com/. Kalau sudi, masukkan blog saya dalam bloglist awak. Terima kasih dan moga bisnes makin maju.

siti nadiah berkata...

memang kena topup juga dengan vitamin..wajib tu!