Percubaanku kurang menjadi..

Semalam try resipi cupcake baru. Pun dapat dari buku resipi je ni.. Cupcake Carrot+Walnut. Yang penah aku makan sebelum ni kat umah sedara masa raya aritu sedap..sebab tu nak try buat gak. Tapi apalah malang nasibku..sebahagian yg ku masak hangus. Ni gara-gara melayan Lutfi main sampai terlupa nak jenguk cupcake ku tuh. Time aku duk membancuh adunan awal2 tu, Lutfi main dengan bahan2 aku buat cupcake tu,aku pun tak terperasan time bila dia gi minum susu sejat yg aku nak letak dalam adunan skali. Haduii laa..anakku sayang..nasib baik tak byk, dia ingat air teh ke ape?? Sebab tu la kena alert bla Lutfi duk main..tapi lain pulak jadinya pada cupcake ku.Hitamnye separuh la utk tray pertama je, so tray yg kedua alert sket la konon, kejap2 g intai masa tgh masak tu.Okey..naik cantik, sampai masa dah masak kuarkan cepat2, letak atas redai kuih tu..tgglkan kejap sementara nak tggu sejuk, layan Lutfi main lagi.
Bajet2 dah sejuk,pegi la jenguk cupcake aku tu,alahai..malang jugak, tadi nampak comel je naik nape sekarang dh turun sket?Takde la sampai bantat jadinye, cuma tak sekembang mcm dalam oven tadi jer. Bahan2 aku guna rasanya sume baru2 lagi,cek punya cek..rupanya kat suhu oven terlebih set la pulak. Penah mak aku cakap, kek akan turun balik lpas kuar oven dgn beberapa sebab la antaranye suhu terlebih tinggi. patutnye 180 je tapi kat oven aku tuh jadi 195 darjah lak. mesti aku tersalah pusing set suhu tadi gara2 kecewa sebab tray pertama dh hangus. Ingatkan dah cukup cautious dah..rupa2nya tang tu pulak terabai. Takpela..pengajaran utk aku..Apepun cupcake tu still sedap lagi rasanye..cuma tak semantap dan segebu yang aku penah makan sebelum ni la.

0 komen ditinggalkan: