Alahai..cupcake ku..

Kali ini entry aku citer pasal cupcake yg aku buat je la ek..al-maklum la..baru nak berjinak2 dgn dunia cupcake ni.Apepun hasil 'keras' tangan ni boleh dikira menjadi la jugak sket2.Insya Allah lepas ni akan diimprove lagi.

Setakat nak buat cupcake biasa tanpa deko2 Alhamdulillah dah banyak kali buat dah. Guna je mana2 resipi kek yg ade tapi letakkan dalam saiz acuan je yang lebih kecik. So waktu nak bakar cupcake bolehlah kurangkan masanye je. Suhu tetap sama.. Kali ni cubaan buat cupcake yang berdeko buat kali pertama. Hasilnya sempat la dnikmati oleh keluargaku dan RR juga..Ape rase?? tny la diorg yg sudah merasa..OK ke X OK.. Klu tanya aku confirm aku kata OK punye!!Hihih...Tapi so far feedback yg aku dapat "OK!!","Boleh tahan sedapnye..". Paling aku suka bila adik2 ku kata "Comel & Sedap!!". Cuma yang agak terkilan sket sbb Hubby aku tak minat sangat kuih muih begini..bagi dia kek,biskut atau cupcake ni biasa2 je rasenya. Mkn pun sekadar nak amik hati aku je kut..Sadiss kan??

Buat kawan2 yang nak tengok, ni la dia rupa cupcake yang pernah aku buat..Any comment sangat2 la dialu2kn..

..Cupcake chip choc with deco buttercream+edible image..




Deko cupcake takde theme..buat ikut suka tgn ni lakar ape.. mana yg terlintas di fikiran itu yg ku buat..sebab tu nampak serabut sket.






..Cupcake strawberi with deco buttercream+piping jelly+edible image..






Cupcake Strawberi jugak..tapi yang ni deco simple je buttercream+edible image..punyla senget benget aku piping buttercream icing tu sbb sambil pegang Lutfi yang nak tengok sama aku buat..


For those yang nak tau camne la lawa sangat cupcake yang ade edible image tu; sebab bukan aku lukis gambarnye..tapi aku tempah online kat eleafrost. Aku beli then tampal ler kt cupcake ku yang makin menampakkan kecomelannya tuh...hehe..Dah namanye edible..of course la bleh dimakan dan rasanya sedap juga..Insya Allah ia dijamin Halal.
Resipi Cupcake yang biasa ku buat:
Bahan2 nye:
250g butter (boleh juga guna 125g mentega+125g marjerin)
200g gula icing @ gula castor ( aku beli gula prai biasa je then blend halus sdri..lg jimat)
250g tepung naik sendiri -> ayak dulu yer..(kalu guna tepung gandum biasa jgn lupa tmbh sdkt baking powder)
5 biji telur
4 sudu besar yogurt asli @ 50ml susu segar @ susu UHT berperisa (depends on ur choice)
1 tsp esen vanilla
Jika nak buat kek belang2 color dn byk perisa tmbh la variasi perisa ni:
1 tsp esen strawberi @ oren @ ape2 laa yg u all suka..
sedikit choc emulco @ cappuchino emulco or anything u like..
(Jangan lupa sedikit color depends on ur choice laa..)


Cara2 membuatnye:
Pukul mentega+gula sampai kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar lagi2-3 minit. Pastu masukkan esen vanilla. Then letak la susu segar @ yogurt selang seli dengan tepung. Lpas dah nampak sebati sume tu letak la pilihan perisa lain @ color jika mahu. Boleh juga divide dulu bbrp bahagian adunan tadi klu nk buat kek belang2. Masukkan dalam acuan lebih kurg 3/4 la..supaya senang klu nk deco nnt. klu ltk lg byk tkut kembang sgt cupcake. Klu takde deko aising boleh ltk lebih sket dalam acuan cupcake tuh.dan bakar selama 20-30 minit depends on size la pada suhu 180 darjah.
(Saiz hidangan=35-40 biji cupcake saiz small, 2 oz)





Utk aising buttercream:
125g krimwell
125g butter (utk aising lebih putih gantikan dengan shortening(lemak sayuran) aje..)
80g gula icing (ayak dulu utk elak dari berketul2)
sedikit esen vanilla jika suka..

>> boleh tambah @ kurangkan sket gula mengikut citarasa masing2.. boleh juga gunakan golden syrup sebagai ganti..
(Saiz hidangan = 60-70 biji cupcake utk dihias tp bergantung juga pada style hiasan cmne..)





Cara buat: Putar sume sekali dengan kelajuan sederhana sehingga kembang dan putih. Warnakan mengikut kesukaan..Hias bila cupcake dah sejuk dulu..jgn masa panas nnt aising cair..Simpan dalam peti (refrigerator) jika tidak diguna. Tahan sehingga 2 weeks depends pada cara simpan.
p/s 1: Altenatif lain kalu nak cepat siap masak cupcake, beli je tepung kek segera tu..tambah beberapa bahan je lagi dah dapat kek yang sedap gtu..
p/s 2: Alternatif lain utk deco boleh beli piping jelly je dan letak la warna kesukaan utk hiasan. Disamping ape2 je yg nak diletak atas cupcake tuh!


3 komen ditinggalkan:

haime berkata...

salam mamalutfi.. comey laa design2 tu.. :D rajinnya.. itu la bila kita minat kan.. err..bila nak wat lagi, nak la jd anak murid..boleh yea mamalutfi ;)

Ida Iar berkata...

tq2..design biase2 jer,amatur lg la katakan.. nak jadi anak murid??hihi..bole2, nnt kta deal bla.tp jgn expect bagus sgt ek, kita pun amatur..xpun try la resipi kta bg tu..

nurul aziyana berkata...

uish ni mmg memerlukan keazaman yg tinggi nk buat ni..bagus la,lepas ni buat kek padang bola la plk birthday lutfi, sure die suke mama die dh pndai deco2 ni..nnt blh tempah la yek