Citer raya yg lambat update..raya sakan ler konon!


..Salam Aidilfitri dari kami: Pyan, Norlida & Lutfi..
Maaf Zahir Batin


Pejam celik pejam celik dah habis cuti..naik keje la arini..aku cuti extra sehari semalam (Isnin)..kebetulan Isnin aku free so aku apply cuti aritu lebih la sehari. Kali ni beraya agak lama di kampung..seminggu sakan aku beraya,smpai duk ulang tukar baju kurung yg sama je 3 pasang tu pasal hari2 g beraya. Satu je baju baru..lagi 2 pakai baju kurung yg buat g ofis tu je la hari2.. Hubby dah balik Kuantan hari raya ke-4, sebab dia kena keje dah masa raya ke-5. Berat hati gak nak suh dia balik sorg2..pikir ape la Hubby makan nnt sorg2,kdai mkn kompem byk tutup lagi. Tapi bila teringat ade lagi bahan2 dlm peti tu at least lega la sket.Pandai2 la dia nk hidup.. (ehehe..sorry ye Hubby.) Bukan senang nak dapat cuti lama2 gni..balik kg pun jarang2 so aku stay la lama sket. Terima kasih Hubby kerana izinkan kami dua beranak nih still beraya kat umah mak.

Lutfi bergaya dengan baju melayu pertamanye
..siap dgn samping lg..


1st day raya :- giliran kat umah mentua la pulak taun ni.. Macam biasa di pagi raya, Hubby ke masjid solat raya, tapi aku kat umah je siapkan si kecil ku yang comel tu. Nak solat sunat Aidilfitri sama mmg tak dpat ler..mana nak letak si Lutfi tu nnt. Lepas dah bersalam-salaman dengan keluarga Hubby, kitorg lepak jer la dulu kat umah tu pagi tu, makan nasi dagang mak mentua ku buatkan. Sedap..ade lemang, ketupat & rendang juga. Dah puas makan, borak2, bagi duit raya kat anak2 sedara, kitorg pun gerak la pegi umah sedara mara Hubby ku yang berdekatan. Lepas Zuhur kitorg pun pegi kampung nenek aku (sebelah mak)..dekat jer, dalam 20 minit jer. Lagipun Hubby dah xde atuk & nenek dah. Sampai2 kat umah nenek aku, parking dah penuh di halaman, selit2 la kat depan rumah org lain gak..tapi bila naik umah,aikk..apsal tinggal bebudak kecik jer ni? Rupa2nye..
diorg jalan kaki pegi umah pakcik aku yang sulung.. dia buat open house..rumah dekat so jalan je la. Lepas salam nenek aku, kitorg pun join la diorg gak.
Ramai sedara mara aku berkumpul di sana..dpt la jumpa sepupu sepapat dan pakcik makcik yg lain. Makan sedap btul..ade nasi Beriani, ade sate..dan lain2 hidangan sampingan. Dh habis makan, sembang2, balik umah nenek aku pulak..raya kat situ pulak. Dah lepas Asar kitorg balik semula ke kg Hubby.. Malamnye baru balik umah mak aku plak..

..My big family just without me n my sis Ana..
(kitorg beraya dgn keluarga mentua dulu)


2nd day raya : Family aku buat open house jemput sedara mara dan kekawan. Tapi sorg pun yg aku jemput tak dpt hadirkan diri. Xpe la.. kurang sket tetamu aku nak layan. (Kurang asam tul aku ni..patutler kawan2 taknak dtg raya...Mohon maaf Zahir Batin ye!!) Apapun tetamu tetap ramai, macam biasa la, sedara-mara mak ayah aku kan ramai..sampaikan ade waris keluarga yang tak penah aku kenal pun ade dtg gak..(itula gunanya open house kan?? Yang jauh didekatkan, yang dekat dimesrakan...)Punya la ramai..tak masuk lagi kawan2 adik aku, kawan2 keje kat sekolah mak ayah aku. Nasib baik ade 3 pilihan menu utama, Nasi Tomato+Mi Soto+Laksa Sarawak. Alhamdulillah cukup2 utk sume yang hadir.. Biasa mak aku sedia dua hidangan jer, tapi kali ni adik aku yang keje kat Sarawak tu offer diri nak buat menu baru..Laksa Sarawak. Best jugak.. Kali ni raya sume adik beradik aku ade kat umah..masing2 pakat tolong la sket2 sorg. Aku buatkan mini cupcake cappucino jer sket utk hidangan tambahan. Lagipun ketupat rendang dah ade sebagai pelengkap hidangan, so takyah buat kuih byk2. Dari kul 930 pagi sampai la masuk Maghrib tak putus2 tetamu datang. Malamnye tido awal..penat daaa..

3rd day raya :- Still at my mum's house..arini mak bagi resipi buat sate kat aku ( resipi dari tokey jual sate sdri nih..), katanye daging ayam ade lebih sket kat peti tu..bleh buat. Tapi lupa nak minta resipi kuah kacangnye.. (sedap!! mak dapat resipi dari majalah RASA kut kuah kacang tu.. Hotel Hilton punya resipi) Dah siap2 sediakan rempah ratusnye, gaul2 dgn daging ayam, cucuk2 then adik aku yang bakarkan. Hasilnye..cukup sedap dan memuaskan hati. Kalu ade masa nk try la buat sdri nnt. Petang sket aku pegi umah pakcik2 aku plak, wpun dh jpa masa raya pertama dan kedua, tapi kena la dtg umah diorg pulak, nnt kecik plak hati diorg. Nanti dikatanye.."dah balik kg tak nak singgah umah pakcik sendiri..". Bila dah singgah beraya lama la menyembang..Kul 1030 mlm baru nk igt balik umah.

4th day raya: balik raya umah mentua aku pulak..rumah dekat dlm 20 minit jer..so tak kisah la ulang-alik. Masa balik tu baru dpt jpa lagi satu family ipar aku yang duk Jengka tu. Jengka tang mana aku tak pasti sebab tak penah pegi. Actually Hubby tak berapa ngam sgt dengan abangnye yg nih, ape sebabnye..wallahuallam.. Tapi aku macam biasa jer, lepas makan tengahari sama2, borak2 kejap, then petang lepas Asar hubby htr aku balik umah Mak. Dia siap2 nak balik Kuantan dah. Sebab dia kene keje esoknye..Lepas salam2, pesan2an sket dan lambaian jer, Hubby pun bertolak sorg2 dgn CCK Persona ku itu, dengan harapan moga dia selamat sampai. Dalam kul 6 ptg aku dgn adik2 bertolak ke umah akak aku kat Bari, Setiu. Akak aku masak laksa lemak, best btul dia masak, sampai kenyang aku makan..bertambah lagi. Tak cukup itu, akak aku siap bekalkan utk bawa balik umah lg. Makan tak ingat..amik belacan segala, konon tak kaw klu tak letak belacan. Balik umah esok, dah naik mentol dah kat muka ni..besor lagik!! Lantak laa..(sampai arini aku post new entry ni tak surut lagi..)

5th day raya :- kali ni raya kat umah Pakcik aku kat Pusu 3 plak, area2 berdekatan gak. Dia buat open house. Actually ni la 1st time aku dtg umah dia sejak dia duduk situ setahun nan lalu. balik kg sebelum ni tak penah sempat peginye. Umah baru, cantik lagi..kena plak isteri pakcik aku suka menghias rumah ala2 English style tu. Tambah la berseri rumahnye. Menu biasa aje.. nasi minyak jer, tapi ade yang istimewa..Wow!! Air Ribena..(haha..macam iklan kat TV tu..) Hajatnye nak pegi kenduri kawin Fazlina tapi rupa2nye tertinggal kad undangan kat Kuantan, cmne nak pegi tak tau direction. so balik umah je laa.. Petang buat cupcake adik2 aku nak. kebetulan bday adik aku yg kat Sarawak tu jatuh 27hb ni..buatla sket utk dimakan sesama.. Siap deco2 sekali.. (Resipi2 tu post entry lain kali la ek..)

Cupcake strawberi deco buttercream+edible image


6th day raya:- Pagi kat umah jer macam biasa, mak ayah dn adik2 pegi umah pakcik yg sekampung dgn aku gak..dia plak buat open house. aku pegi time org Solat Jumaat, dgn adik aku Nad dan sudah semestinya si comel ku..Lutfi. Sume menu isteri pakcik aku masak sume aku makan sket2..ade Bubur Lambuk (request special dari sedara mara jgk, igtkan time pose je org nak makan bubur lambuk ni), Mi soto dan Nasi Kuning Berlauk. Pun ade air Ribena!Woww!! Hihi.. Malam pun duk umah jer..

7th day raya :- Tak g raya mana2 pun.. adik2 aku dah siap2 packing nak balik ke sekolah dan U masing2 dah.. Ahad kan Trg sekolah. Yang keje kat Sarawak tu pun dah nak balik dgn kawan dia. Aku?? Kat umah tgk tv je, cuma lepas Zuhur pegi Mydin Hypermarket, ikut mak shopping utk adik yang nak balik Sheffield tu. Byk btul dia borong, (utk setahun katanya..) habis segala rempah ratus, serbuk kari, perencah itu ini dia beli..dgn tepung goreng serbaguna lagi..katanya kat UK tu bukan takde tapi tak best citarasa bukan sama macam kita kat Malaysia ni. Malamnye aku plak siap2 nak balik Kuantan esok pagi..kemas segala barang.

8th day..- Lepas solat Subuh bertolak balik ikut ayah aku g sekolah dia kat Felda Cerul, Kemaman. Hubby aku jemput aku dgn Lutfi kat situ jer. Then balik la Kuantan lpas lepak2 situ kejap. Itu je la perjalanan raya ku di kampung tahun ni.. Nasib baik aku cuti Isnin, bleh la rehat2 lagi esoknye. kembali keje??Hmm..tak semangat rasanya mengingatkan FRP ku yang tak settle lagi tuh..


>>>>>>>>>>>>::::::::<<<<<<<<<<<<

0 komen ditinggalkan: