Confinement Set dan bengkung..jenis mana satu pilihan hati yer??

Weekend baru ni best betul dpt cuti extra sehari..pasal Pahang cuti sempena hari keputeraan Sultan Pahang Ahad lalu..so cuti dibawa ke hari Isnin. memandangkan cuti panjang sket dn Hubby pun xde kena OT..ape lagi ajak hubby g jalan2 dn shopping la sket. Even belum masuk gaji lagi tetiba jadi syok nk shopping pasal kad kredit bulan lepas terlebih bayar..bukan terlebih sket2 tu..ahaha..dah sampai bil Jumaat tu baru perasan, balance jadi credit RM3++ ..huhu..tak penah2 aku rajin terover bayar.(gara2 terlupa byr bila dn brp amaun sblmnye). patutla rasa sengkek je bulan lepas.tp okla kn??

Dalam bershopping tuh smpatla sambar bbrp barangan persiapan utk baby..itu pun selepas dah buat kemaskini dan sisihan baju2 lama masa Lutfi baby dulu. mana yang nampak ok lagi dan tak season sgt kaler dn rupanya amik simpan dlm kotak besar utk barangan baby..maklumla..ade baju yg Lutfi pakai sekejap aje lepas lahir dulu. After dah sisih barang2 yg mmg takmau pakai, baru la buat list ape nak beli. So far cuma beli kain napkin baru (yg Lutfi punya dulu dh buat jadi kain buruk daaa..), 2 psg mittens dn booties, set kecik brgn Johnson baby utk kegunaan kat hospital, dn 1-2pasang baju baru. Yelaa..anak kedua brg byk dh ade masa Lutfi dulu..tapi sbb meraikan kedatangan org baru of course kena la beli yg baru juga sket2..sian baby takkan sume nak pakai brg recycle aje kn? (ahahaha...apekah ini emo org yg bergelar anak ke-2??). But now, thinking of getting bath tub yg ade tempat ltk baby tu..sbb masa Lutfi dulu aku cuma mandikan dia kat sinki ajer. Mula2 cemas gak nak pegang baby kecik nak mandikan..licin. itupun kena ade yg bantu siram baby la. Klu tak maunye tak lepas buat sdri. from the 1st day kat hospital lagi dh kena buat sorg2 diri sbb Lutfi poo..tgh2 mlm lg (dia lahir ptg). Bila ckp kat nurse Lutfi dh poo, nurse suh bersihkan sdri ajer..huhu..pengalaman sehh!! Poop pertama baby bukan senang nak cuci, tapi dh tgh2 malam dia poo..takkan aku nk tggu besok paginye baru nak cuci. Sian nnt tak lena tdo lak, even masa tu aku pun sgt sukar nak bergerak mudah, jahitan bekas episiotomi cukup menyeksakan nk jalan maupun duduk..tp start from that berani la sket nk mandikan baby sdri. tp memandangkan keadaan sinki kat rumah Kuantan agak rendah, aku kena membongkok sket, so thats why terfikir nak beli bath tub baby la nnt. Sng sket nak mandikan baby sambil aku boleh duduk ajer. Harga dh survey,beli mybe next month  la.


Back to the topic la yer..ahaha..mukaddimah pjg tak hengat!

Dalam duk menengok dn memilih brg baby, terfikir juga barangan utk diri sendiri..confinement set dan bengkung..of course itu yang utama kan nak melalui saat berpantang nnt. Masa Lutfi dulu aku tak beli set confinement ape2 pun yg banyak pilihan dijual di pasaran Malaysia ni. Sebabnya utk ubat dalaman aku just pesan ayah aku beli ubat homeopathy aje tapi bukan Salindah set tau!  
Kenapa Homeopathy? Itupun sebab ayah aku dah lama berkecimpung dan belajar sekaligus mengamalkan ubatan Homeopathy dalam family aku nih. Even sakit demam biasa pun kitorg adik beradik just amik ubat hmeopathy ajer..natural ingredients..no drugs or bahan2 yg meragukan. So maybe aku teruskan dengan ubat2 Homeopathy aje la jugak kali ni..tapi bukan dari jenama set Salindah tu.  
Ape bezanya? yg aku amik tu directly dibeli from kawan ayah aku yg juga seorg pengamal perubatan Homeopathy a.k.a Dr Azmi aku panggil namanya. Kliniknye berdekatan kawasan rumah parents aku juga la..senang nak dapat dan mudah membeli dengannya.
Kenapa tak beli set Salindah aje terus, itukan set homeopathy juga?? of coz la sbb harga kan...barangan yg dh ade cop jenama@branding mestilah lebih mahal..padahal benda yg sama kualitinya tapi belum dibrand kan still jauh lebih murah..dan aku cukup puas hati dengan hasilnya. Tapi tu yg utk makan2 je la.. mcm2 jenis ubat ade.

So, klu dah ade yg memuaskan hati nape nak cari lain lagi??
Cuma satu aje la yg duk aku intai2 kat set confinement yg byk sekali pilihan skrg ni, nak cari slim gel or ape aje la namanye utk pakai masa bebengkung tu nanti, plus dgn cari bengkung baru. Kat klinik homeopathy aku biasa beli ubat utk mkn2 aje..utk sapu luaran takde. Dulu dah ade satu bengkung pinjam pakai yg akak punye, cuma kurang puas hati dari segi material dn saiznye aje la. Pakai yg jenis macam ikat tali kasut tu aje..tapi saiznye agak pendek sket.tak seperti yg aku idamkan. Klu bajet nak kempis perut boleh aje..tapi 'bumper blkg' tak cover abis, agak2 separuh aje. dan agak renyah nak memakai pasal bila aku terasa nak pee kekadang mcm tak sempat2 aje nak buka betul2. Yg benda2 sapu kt perut tu pasal masa berpantang Lutfi dulu mak aku cuma bagi campuran kapur+limau aje kasi sapu kat perut. Sememeh???yang amat sangat aku rasa. nak cari yg mudah pakai dan tak meninggalkan kesan kotoran yg ketara pada bengkung la kan. Tambahan pulak campuran kapur+limau tu meninggalkan kesan kehitaman sket kat perut.

Tetiba rasa macam nak beli bengkung yg versi moden sket..jenis strap velcro punya tuh..senang pakai,senang buka. Tapi klu yg gtu setakat ni cuma berkenan yg dijual kat web bengkung moden tu aje. Sangat sesuai utk yang ceaser..even aku klu bleh takmo la kena ceaser kan? Tapi utk yg bersalin normal pun amatla berguna juga.Tapi harganya of coz la jauh lebih mahal dari bengkung2 tipikal dan tradisional yg ade dipasaran. Padan la dgn kelebihannya pulak kan?
  

Bengkung moden


Bengkung tradisional


Selain bengkung, of coz la kena ade gel/bhn yg nak sapu kat perut dn keliling tempat2 yg nk kasi kempis dn dibakar lemak2nya. Pakai bengkung aje tak beri kesan yg cepat la kn.. Dlm set confinement mmg ade pelbagai jenis la benda2 sapuan ni..yg paling ok aku rasa yg rupa gel/jernih la kan? Taklah mengotorkan sgt bengkung tu nnt sbb even kta dh kasi lapik kain/tisu, klu tak kena cara betul pakainya, bengkung akan kotor jugak. Mana2 kiosk, dn pusat jualan brgn kecantikan kat Mall2 ade jual  benda alah ni..dah macam2 jenama yg ade..tggu pilih dan byr aje. Tapi andai sesapa tau mana2 gel pelangsing yg agak berkesan, affordable tu dn mudah serta tak sememeh nak dipakai btau la aku ek?

Yang ni ade pakej sekali bengkung kat website bengkung moden tuh..

Klu takde aral..rezeki pun ade lebih boleh la aku beli yg kat bengkung moden tu ajer..fikir2 pun ok jugak, ye la..nasib masa bersalin nnt tak tau cmner..klu bleh bersalin normal Alhamdulillah..tapi tetiba dibuatnye ade masalah yg memerlukan ceaser cmne kan?Seelok2nya start berbengkung seawal mungkin lepas bersalin... so takkan nak tggu dh bersalin baru terhegeh2 nak cari kn? Lagipun pakai bengkung ni bukan dlm pantang aje sesuai..rasa2 nampak perut tu dh menonjolkan lemak2 yg tak sepatutnya..pun boleh cuba berbengkung kn? Ala2 pakai girdle la jugak.

//..Duit oh duit..klu la ade berkepuk2..itu ini yg aku nak sume gerenti aku beli. Tapi, simpan dulu..utk perkara2 kecemasan tak terjangka..teringin nak sambar breastpump juga tapi yg tu boleh hold on dulu kn??

5 komen ditinggalkan:

efa fairuz berkata...

hehe aku suke topik confinement ni.. time aku pregnant dulu, start dari aku tau aku pregnant, sampai laaaa nak beranak, memang hari hari aku bukak internet buat survey cari confinement set..

utk yg 1st dulu aku beli set mustika ratu.. tak bes weh, sememeh banyak.. pilis ngan param dia tu, bila kering kan, abes tabur2 atas tilam aku, pastu semut2 kecik datang sbb bau die wangi kan..

utk yg 2nd, sendayu tinggi.. yg ni ok, sebab cepat kurus..tapi panas skit.. anak aku alergik jadi kulit merah2 so aku stop after one month..

suggestion aku la, even aku pon kalo nak pregnen lepas2 ni.. aku tak beli dah param pilis ni..aku just amek ubat makan ngan sapu je, pastu bengkung..

utk ubat kan, ko try jamu mak dara.tp kalo ko makan homeopathy, takyah dah kot.. tunggu lepas pantang la mkn jamu.. utk sapu, aku suggest beli losyen mustajab pati halia dunia herbs yg tiub merah tu.. yg tu panas.. kalau yg tiub hijau ngan kuning tu, losyen tu sejuk.. dia pecahkan lemak tapi dia ade menthol so kita rase sejuk je.. utk org dlm pantang better panas dr sejuk kan.. lgpun bile panas ni cepat pecah lemak..

takpon ko try cari losyen panas Biotrim.. try search internet.. losyen ni panas tapi bau die wangii hehehe.. losyen sireh gel tu pon ok kot yg package sekali dgn bengkung tu huhu aku tak penah try

Liza berkata...

liza dulu pakai salindah, and bengkung pakai mak punyer yg dah turun menurun

Qastalani® berkata...

dulu beranak Qaiser, pakai bengkung Mustika Ratu yang kain panjang lilit2 pusing badan. Best memang best. Lepas habes lilit, body ni mak aih, ramping mcm macik tua Jamu Mak Dara tuhh.. keh3. tapi x tahan. belom cukup habes pantang, dah koyak tengah. Jadi 2 pieces lah! Kena pakai 2 kali lah jawabnya..

Dan sebelum lilit, sapu losyen haliali. Pergh.. kepanasan nye sangat masyuk! Halia campur cili lah katanya.. Bole check sini: http://karipapsayur.blogspot.com/2009/08/kecilkan-peha-losyen-haliali.html

ayukhairy berkata...

salam..

ayu memang pakai bengkung moden masa pantang kali ke 2 ni..mmg best + superb hasilnya..pakai hampir 24 jam (bukak time mandi je)


btw, pasal transfer ebm stok dari taiping ke kl, ayu guna kaedah macam link di bawah ni..happy reading ye..

http://ezurin.blogspot.com/2010/05/black-out-macam-mana-ye.html

shamyheart berkata...

Dah beli set bersalin dan bengkung baru tangan ni menggodek-godek cari info. Ala, dah rugi la duit beli set bersalin mahal-mahal kalau boleh berjimat macam Puan Efa Fairuz tu. Lagi jimat kan..

Tak apa lah, redha sahajalah. Lagipun memang pilih set bersalin yang dipersetujui ramai antara yang terbaik.