He said..."Kokopian"

Weekend baru ni saya ade buat sedikit popia goreng versi saya sendiri la..saje dh lama rasa nak makan popia ni. Kalu nak beli sikit sgt dpt.tak puas makan kata orang. Nak beli byk mahal pula sedangkan kalau buat sendiri kosnya takla mahal sgt sbnrnya.


Tapi sayangnye takde snap gambo pun..selamat masuk mulut dn perut aje. Hehehe. Tapi saje gatal tangan nak juga saya tampal gambor popia goreng ni even yg ni sekadar saya menggugel dari internet aje. Sedap dapat makan popia goreng ni kan?? Yang saya buat pun lebih kurang gini la jugak rupanya..hehe.

 
Sape2 tak suka makan sayur maybe tak suka la kut popia yg ala2 vegeterian sket kan? Kalau biasa orang buat popia ada yang ltk tauge, lobak, ubi kentang, udang kering dn mcm2 lagi la style. Saya teringin nak belajar buat popia basah tapi belum kesampaian lagi hajatnye. cukup la saya buat popia goreng yg mudah dn simple aje. 

Saya punya resepi simple aje. Tak perlu potong2 sayur, sekadar potong kecil2 sedikit isi bahagian dada ayam aje. Sayurnye saya gantikan dengan sayur campur 3 macam tu...lobak,jagung dn kacang pea hijau tu. beli aje sepeket. Kulit popia saya gunakan yang saiz kecil aje. Bukan saiz besar tu, sbb fikir nak buat untuk makan dengan anak.  Malas nak potong2 banyak benda nih. Lagi sesuai dan mudah buat dalam portion yang cute2 aje..ala2 popia kat Secret Recipe tu. hehhe..kecik comey je nak masuk mulut. Nak sediakan pun senang aje, panaskan sesudu makan minyak masak. Tp saya guna minyak jagung, hehe.. pastu tumiskan aje isi ayam yg dh siap potong halus/kecik2 atau boleh juga nak guna ayam yg siap kisar tu. then letak sayur campur, secubit garam, gula..siap. Garam tak nak letak pun takpe, sy letak skdr bg ade rasa aje. sbb nnt nk mkn cecah sos jugak. kasi sejuk sket pastu mula aksi gulung menggulung intinya. ikut suka la nak letak banyak mana kan?? sbb sendiri buat sape kesah kan?? ;)

Dah siap goreng, ape lagi start makan la. Tengah2 makan tu Lutfi tanya saya, 
"Mama ini ape? (merujuk kepada popia tersebut la..)
Saya cakap.."ini la popia...PO-PI-A" satu2 saya sebut tau! nak ajar anak vocab baru la kononnye.
Sekali dia ajuk balik sebutan saya jadi bunyi ni " KOKOPIAN". Hahahaa....gelak besar saya mendengarnye. Ntah camane la dia bleh dapat tangkap macam tu bunyinya. 
Pastu saya ulang la balik.."PO...PI...A... POPIA! Bukan kokopian"
Saya mmg sakit perut tahan gelak. Sekali Lutfi marah saya balik, "Bukan...KO-KO-PIAN la mama!"
Aduiii...anak oh anak! Dia juga nak betul. Saya dgn husband mmg pakat gelak besar aje la pastu.

Dah banyak vocab dia dapat, tapi selalu aje bunyinye versi dia sendiri la. Nak kata pelat tak pelat, cuma cara sebutan tu kadang2 ade penambahan sket situ dan sini. Takpe la Lutfi, lepas ni kita cuba sebut cara betul plak ek. Yang pasti hidangan popia goreng di hari minggu sangat la syok. Puas hati dapat makan byk2!


0 komen ditinggalkan: