Perfect camera for me??

Sebelum ni sy selalu mengeluh kamera takde kan?kamera digital yg dulu dh rosak, rosak kat lense takleh fokus dengan betul dah, kamera tepon setakat vga je, kualiti tak cantik. so saya mengintai2 jugak nak kamera baru tapi yg affordable dan simple aje la. Takde maknanye sampai nak capai DSLR cam tu. Sebab, sekadar nak bergambar la ape yang patut..nak merakam detik2 yang berlalu dalam hidup ini sepanjang bersama orang2 tersayang. Teringin juga nak kamera canggih2 sket tapi saya takut saya akan merosakkannye lagi tanpa saya sedari..dah ada anak pandai tekan kamera ni susah jugak, asal saya on kamera je dulu, mesti dia pun nak amik gambar cara dia jugak..klik situ klik sini. Sebab tu just hunting for simple kamera tapi kualiti yang agak berbaloi untuk dimiliki.

So sepanjang pencarian saya, adakalanya terfikir nak capai smartphone aje trus. Dapat kamera plus dapat telefon yang canggih2 tu, lagi seronok kan?? Tapi hajat hati tu pun kena fikir2kan banyak kali. suka benar anakanda saya ni dengan gajet2 canggih ni. Kan maknye yang beli, tp anaknya yang sibuk nak pakai. Telefon skg ni pun asyk berebut aje bila ade incoming call. Susah saya dibuatnya. Makanya hajat nak capai smartphone tu kena postponed dulu..takpe, nanti lama2 makin banyak aje smartphone baru yang kuar, lps tu hrga smartphone yg harga riban2 skrg ni dah leh jadi ratus2 je kut masa tu.

Makanya bila tiba ada promosi kamera digital kat Groupon bulan November lepas, saya fikir banyak hari banyak jam juga. nak grab atau tak??Harga dari RM599 dah jadi RM399. terfikir gak nak gi survey kat kedai kamera aje terus, tapi saya tak punya banyak masa sgt..hujung minggu en suami bekerja, tak kuasa la saya nak bawa 2 budak kecik sama2 sekadar nak survey harga kamera. Fikir duk punya fikir saya pun grab aje la offer tu masa hari last day offer. Kamera apa saya beli dengan harga RM399 tu?? Haaa..ni dia,

PL120 DualView 14.2 Megapixel Digital Camera

Harap2 berbaloi la dengan harga yang saya bayar itu. Dapat kamera one set dengan cable2, serta strapnye dan juga kamera pouch. Warna pihan saya mestilah red-pink. Sangat comel dimata saya dengan saiznye kena la kut dengan tapak tangan saya yang kecik aje ni. Yang menarik tang front LCD tu..haha, kalau nak self potrait gambar sdri skrg dah takde masalah nak tentukan angle yang cantik dah, sbb saya dah bleh view directly tanpa perlu mengagak2 posisi lagi dah. front LCD tu plak boleh on/off mengikut kehendak kita..so kiranye dia adalah skrin yang kita tak perasan langsung pun akan kewujudannya kalau kita tak on kan button functionnya. Menarik kan??

Actually banyak juga perkara menarik yang saya dapat kat kamera ni berbanding kamera digital saya sebelum ni..dah la harga jauh berbeza dah sekarang, kamera dulu RICOH model ape yek??lupa dah..kaler merah tu..harga RM799. Yang dulu Megapixel lagi rendah dan mode function pun tak menarik macam kamera baru ni..hihi. Saya sukeeeee! Cumanya saya tak habis explore function dan kelebihan yang baru ni lagi. Baru aje dapat ke tangan saya dalam last week. Insya Allah lepas2 ni bleh la saya update blog versi bergambar..kecuali kalu intenet bengong2, tak dapat nak upload gambar banyak2.

Yang berbeza laginya dengan kamera sebelum ni, kamera ni pakai memori kad microSD, so memori kad kamera dulu takleh guna pakai kat kamera ni tapi nasib baik juga masa saya bertukar2 hp dulu..from Nokia to Sony Ericcson, adela memori kad Nokia-micro SD takleh pakai ke Sony(memori kad-M2). saya simpan aje memori kad tu tak tau nak guna kat mana. last2 dapat juga saya guna balik memori kad micro SD yang dulu tu kat kamera baru ni.

Nak tau lebih lanjut pasal camera comel ni..bleh baca kat sini utk features dan specnye.. Nak tengok review lebih lanjut pasal kelebihan/kekurangan camera ni just klik sini ye.

Jom layan gambar yang saya snap dan juga sebahagian nye yang my dear Lutfi yang snap..dia main tangkap aje tau!!

 
First pic snap slepas aje dapat camera ni..ahaha..tak sempat balik ofis lagi pun. dalam kete aje terus buka. Gunakan khidmat front LCD..mata sepatutnye fokus ke lens tapi saya g fokus pada LCD tu plak. ahaha.layan aje.

 
Mode macro: takde zoom2 ehh..my persona wheel steering..ehehe.

saje2 snap budak yang tak reti duk diam skrg..ehehe. dah mula bertatih sdri ok!! dalam kereta tak lekat lama duduk car seat nye.

This one Lutfi yang snap..mama tolong support dari bwh aje. Tengok muka adik tu..ngantuk baru balik dari taska..;)

 Mode: Backlight..
Suke dgn hasilnye, klu kamera dulu takde function ni..so bila nak amik gambar jadi silau sgt kira tak nampak lgsg la pokok tu..nmpk cahaya aje.

 Boleh agak tak gambar ape ni??hehe..next2 entri saya story mory ek..

 Dah snap gambar ni baru saya perasan sesuatu..saya tak on DIS a.k.a Digital Image Stabilization..
gambar dh on DIS takde..tak sempat snap Lutfi dah amik kamera dh.

 Lutfi gelak2 bila tengok gambar ni..katanya muka Lutfi ada kat baju..ahaha.
 One of the frame function yang ada.

Ok...yang 3pic bawah2 ni sume Lutfi yang snap sendiri yer.

 Sewing tool box dapat free masa beli mesin Jahit NV30 dulu.. Lutfi cucuk2 peniti atasnya.

Angry???okey..ni kain cotton beli cadangnye nak buat sarung bantal baru..heee.

Tapak Q for quilting or embroidery function la..hehe. this one jarum yg attach pada my NV90E..ooppss..ehehe, another pelengkap. Serger machine je takde lagi.



Last but not least..
my W.I.P. (hehehe)
..Saya budak baru belajar..

3 komen ditinggalkan:

ifazcollection berkata...

waah. tahniah. bestla blog bergambar lepas ni. mesti lebih semangat untuk berblog kan?

Nurul aziyana berkata...

eh ida, butterfly tu boleh buat ngn nv30 tu ek?comel

Ida Iar berkata...

kak ida: i hope so..walau tak dpt update hari2, at least cuba upkan bilangan entry.ade kamera ni ade semangat baru sket nak kongsi sesuatu. nak buat wordless wednesday pun bleh..ahaha.


mcna: bukan dgn nv30..tapi nv90e a.k.a mesin-sulam-baru-rembat-bulan-sembilan-yang-lalu.ahahaa.. lps ni klu nak tempah sulam2 simple bleh arr. tp sulam kerawang2 i tak buat lagi la.saje2 je..ade duit perabih duit.