Cubaan pertama menjahit beg comel ini..

Tiada apa yang nak diulas panjang, sekadar nak berkongsi hasil kerja kali pertama saya dalam menjahit tote bag. Ingat lagi entri sebelum ni saya sebut tentang W.I.P tote bag saya tu kan? Yang tu sekadar tunjuk sebahagian dari hasil jahitan yang belum disambung siap lagi. Bila dah siap adalah jadi rupanya begini.

Yang tengah pic masa still W.I.P
Yang tepi tu view yang tak seberapa cantiknya bila dah siap,
pasal kamera telefon hubby yang takleh tangkap nice pic..ahaha.
Layaannn!

Masih banyak ruang untuk diperbaiki terutama dalam pemilihan material untuk menghasilkannya dan sudah tentu dari segi mutu jahitannya juga perlu dipraktis lagi dan lagi..saya tak ikut 100% tutorial pattern  yang diberi tu. Ada perkara saya terpaksa 'skip' sebab tak berapa mahir lagi. Apapun hasilnya saya berpuas hati juga la sikit2..sebab ini cubaan kali pertama menjahit tanpa ada bantuan yang saya boleh tanya secara terus masa tengah buat tu. Sekadar berpandukan pattern dan tutorial bergambar bahasa Jepun aje. Bajet paham aje la apa yang diterangkan tu. Ada juga silly mistake berlaku sampai saya terpaksa tetas balik jahitan pasal salah sambungan. Saya sudahkan juga menjahit beg ni hujung minggu yang lalu waktu anak2 sudah tido. Bukan takde keje, ada aje keje berkait exam yang baru sudah tu, tapi sekadar nak release tension hadap menanda paper student aje, saya amik masa sket nak sambung bahagian2 yang dah siap potong dan hias sulam applique sikit tu.

Bila difikir-fikirkan balik macam ngengada pun ada juga saya ni, belum pernah jahit beg paling simple pun ada hati nak jahit beg yang ada style poket gtu. Sepatutnya try la yang basic dulu kan? Sebab tu time kena attach zip saya skip. Kena attach bias pun saya skip..saya sudahkan cara saya la pendek katanya. Apepun lepas ni nak try lagi another pattern, plus nak sambung niat jahit baju dress untuk Humaira dan juga baju untuk diri sendiri pegi kerja. Kain dah ada dah..tunggu masa nak potong, hantar kelim dan jahit..tu aje. Bila la nak buat semua ni kan? Bajet macam orang sibuk aje saya ni, hehe..ok till then see u in another entri la..ntah bila tu ek??hehe.

4 komen ditinggalkan:

a berkata...

bestnye, nak join gak. ntah bila nak cari mesin jahit baru.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

janji niat tue ada tau..lama2 mesti jadikkkkk

Onesue berkata...

tote bag ni boleh dijual juga kan? bolehlah dapat side income nanti. Keep it up!

Ida Iar berkata...

@ida_F>>cepat2 sambar mesin baru..kita belajar menjahit something new pasni.


@Baby(Mama Amana&Arief)>> Alhamdulillah, kurang2 hujung mnggu dah ada hobi bermanfaat boleh dibuat. Nak try jahit dress my little girl plak pasni. :) harap2 itupun menjadi.


@Onesue>>tq for dropping by.. Cubaan menjahit mula2 as a hobby, insya Allah pasni klau dah mahir boleh la buat side income. Itu pun salah satu plannye.