Saya sedang belajar..

...tapi saya bukan belajar ilmu secara formal a.k.a menyambung pelajaran ke peringkat Master atau apa-apa ilmu untuk meningkatkan taraf akademik saya. Cuma sekarang saya dalam proses belajar ilmu dalam cabang kraf sahaja. hehehe.. Dulu saya belajar cara nak buat kek dan dekorasinya dengan Kak Zati empunya Akademi Bakeri Zati D'Hati. Masa belajar tu kak Zati belum buka lagi kedainya tu di Sg Isap Jaya sekarang ni. Alhamdulillah sekarang dah makin berkembang bisnesnya. Gembira saya melihat kejayaan yang dibina atas usaha gigih kak Zati bersama suami dan anak-anak tersayang.

Saya mungkin tak dapat lah nak berkembang sangat buat masa ni dalam bidang ini. Faktor kekangan masa, tenaga, suami dan anak-anak serta tuntutan kerjaya utama saya sekarang lebih tinggi. Nak berbisnes secara serius sukar sikit sekarang dalam bidang ini. Sekadar buat kek, kuih untuk makan-makan sendiri atau untuk dijamu oleh kawan-kawan seofis aje boleh la. Kat ofis pun ada yang bertanya saya tak amik tempahan dah ke sekarang? Hmm..nampaknya saya paksa tergantung dulu apron saya seketika sekarang ni. Mungkin bila anak-anak dah makin membesar dan tak menuntut perhatian yang terlalu tinggi baru saya dapat bagi perhatian balik pada dunia bakeri ni. Dulu anak seorang saya rasa mampu lagi nak buat, tapi bila anak dah dua dan masih kecil lagi ni tak termampu la saya nak serius..ye la, bila mama buat kuih, yang sulung kerenahnya begitu, yang si kecil kerenahya begini..maka tak terkejar la saya. Nanti sememeh hasil kerja saya rasa tak puas hati pula. Sekadar masak untuk dimakan terus Alhamdulillah boleh la buat lagi setakat ni. Nak berdeko-deko seperti permintaan anak sulung saya sekarang ni memang tak terbuat la.

Tapi bila berkelapangan mula la saya rasa bosan bila takde perkara menarik nak dibuat..itu la mula mencari minat baru. Saya belajar buat kraf bermula dengan felt masa tempoh berpantang Humaira, pastu berjinak-jinak beli mesin jahit hingga akhirnya saya terjebak membeli mesin sulam yang paling sempoi, paling murah..haha. Saya suka dengan jahitan ni pasal aktiviti yang boleh pause banyak kali. Kalau memasak/buat kuih tak boleh pause byk2..once u start u have to finish it secepatnya. Ade ke orang buat bancuhan kek hari then nak masak minggu depannya?takde kan?hehe..Tapi dalam menjahit boleh pause..hari ni potong kain, 2-3 hari pastu nak jahit separuh..then nak sambung bulan depan pun boleh aje. Bergantung kepada sikap Malas dan Rajin aje..ahaha. Kalau dah rajin ade kelapangan je, sehari dua boleh siap potong kain dan menjahit banyak produknya. Kalau orang macam saya ni tunggu hari minggu/cuti/anak-anak tidur awal boleh la saya menghadap minat/hobi baru saya ni dengan rancaknya. InsyaAllah kalau dah makin mahir jahit/sulam macam-macam boleh la buat side income pula nanti.;)

Sekarang saya dalam proses nak menjahit tote bag..dapat pattern free dari kak Ruzila Kasim masa dia offer nak bagi pattern free 11/11/11 yang lalu. Dapat pattern tu last week, then hujung minggu yang lalu saya dah proceed dengan potong fabrik dan buat sulaman applique.. cantum jahit badan beg belum lagi. dah masuk hari kerja terpaksa tangguh dulu jahit2 tu, fokus pada minggu exam student Poli saya sekarang ni. Termasuk cuba fokus pada tugas saya sebagai salah seorang Pegawai Peperiksaan Jabatan a.k.a PPJ. Banyak kerja perlu fokus di ofis sekarang selain menyiapkan pemarkahan student. makanya bila ada sedikit kekacauan hati sekarang ni ada la juga rasa terganggu emosi dan kerjaya saya beberapa hari ni. Semoga saya tabah dan dapat fokus pada perkara yang penting. Perlu letak sempadan antara kerjaya dan masalah peribadi and i'm still working on that..belum cukup hebat dalam mengurus perkara itu.

Okay so sebagai pembakar semangat saya nak tunjuk juga hasil separa siap saya ni..moga2 saya dapat menyiapkannya secepat mungkin.

Comel tak applique bear tu??Dua kali sulaman side by side

Another side view..

I choose the corduroy fabric+japanese cotton utk tote bag ni. lining dalam cotton biasa aje. Supposed to be bila dah siap hasilnya akan jadi rupabentuk ala-ala gini la nanti.. pattern asal dia bagi ni kena jahit zip tapi memandangkan baru je berjinak-jinak menjahit, nak cuba pakai magnetic button je la dulu kut. Dah try jahit zip tapi senget hasilnye..tak berapa pandai lagi, nak kena practise lagi dan lagi..

Comel kan??siap ade ribbon bow tu tambah lagi cutenye. Ini hasil kerja mereka yang gi belajar dengan Kak Zila ni tau! Siapa nak belajar buat beg or tudung ke boleh la tanya kak Zila sendiri. Sebab dia ada buat kelas.
Pic.credit to kak Ruzila Kasim

Saya ni belum berkesempatan nak gi kelas menjahit secara intensif la..skdr belajar dari tutorial aje dulu tapi hasilnya mungkin berbeza la kalau kita pergi berguru. Kalau ada peluang nak juga belajar dengan kak Zila ni cuma bab siapa nak jaga anak tu yang payah nak uruskan kalau kelas jahitan hujung minggu aje.

>>Tak sabar menunggu weekend menjelma lagi..plannya hujung minggu akan cuba siapkan jua. Buat sesuatu yang kita suka adakalanya mampu melupakan seketika masalah yang melanda.hehe..

1 komen ditinggalkan:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

sahabat saya pun suka kraft..katanya melepas tension...