Kalau dah rajin, begini..kalau dah malas, begitu..

Kalau dah rajin:
Hari Jumaat lepas,aku tetiba rasa teringin nak mencuba buat sesuatu yg baru..Tart Cheese Blueberry.. setelah berjaya mengkopipes resipi dari blog Mamafami,aku pun beli bahan2 tengahari Jumaat tu. Dah lengkap sume bahan aku plan nak buat malam tu jugak la, memandangkan ari Sabtu plan nak balik kg petang tu, tengahari nak gi kenduri kawin sepupu Rina kat Beserah, takut tak terbuat plak pagi tu. Tapi paham2 aje la..mlm tu cuma sempat buat casing tat aje, itupun separuh aje siap..Lutfi sangat2 la sibuk nak membantu. Kul 1030 malam aku bawa dia masuk tdo. duk dodoi2kan dia dengan Mama sekali pun tdo akhirnya. Konon2 nak bangun smbg buat tapi mataku dah memberat kelopaknya..tdo lagi best.

Maka, mood rajinku malam tu tertangguh ke pagi esoknye. Lepas solat Subuh aku sambung balik buat dalam kul 645pg tu, memandangkan Lutfi pun masih enak dibuai mimpi. harap2 cepatla siap..Tapi paham2 ajela..tdonye tak lena mana bila mama tak peluk sekali, dalam sejam lepas aku buat keje Lutfi pun dah bangun. Terpaksa la buat tat sama2 dengan dia lagi. Demi memastikan kerjaku tak dikacau sepenuhnya..aku kena la bagi sket doh pastri tat tu kat chef kecik tu jugak beserta bekas dan senduk untuk dia menggodek.
 ..Chef kecik sama2 sibuk..

Itupun tak lama, nak jugak kacau aku bila tengok aku dh buat cream cheese tu. Alhamdulillah dalam kul 10pg siap la segalanya. aku pack terus nak bawa balik kg..sbhgn letak dalam bekas utk dingap dulu kat umah...hoho...sungguh  aku tak percaya aku rajin nak buat tat kali ni. First trial buat berpandukan resipi yg ade, aku buat aje la sebagaimana yg aku fahami. Bukan mudah nak buat tat  ni..lagi renyah dari nak buat cupcake. Klu cupcake tang mendeco tu yg kena rajin. Tapi buat tat utk org baru cuba buat sdri ni mmg la amat slow keje2 aku..Hasilnya dalam lebih kurang 5jam (termasuk kira dari keje malam tu sambung pagi nye plak) aku cuma berjaya siapkan dalam 40 biji tat aje. so average dalam 8 biji utk 1jam..sungguh lembab keje ku. Apepun aku puas hati..dengan adenye chef kecik tu aku still mampu siapkan sebelum agenda seterusnya pula..basuh baju, packing baju nak balik kg dan basuh pinggan mangkuk..sebelum bersiap ke kenduri kawin plak. Kul 1 janji nak tggu Sheda kat Mobil Beserah. So breakfast pagi cuma melantak tat yg dah siap tu aje.hehe..malas nak masak2 dah,nnt nk g kenduri kan..Hubby keje pagi tu.

So setelah berhempas pulas beberapa jam..(cewahh..macam hebat sgt kejenya), inilah hasilnye cubaan pertama aku buat Blueberry Cheese Tart ni..sedap ke??ohho..bagi aku sedap la kut pada siapa2 yg gemar cheese+blueberry ni.




 
Tart in process>> isi filling bluberi

  
Kasi letak filling sket kat atas, dan coret2 dgn lidi


Tat dah siap!!Yummy!!

 
Nampak sedap tak??Memang sedap tau!


Comotnye dia makan..

 
Inilah barang yg banyak membantu aku buat keje2 di dapur.
Gunakan barangan buatan Malaysia. 
Hahaha! Model kecik blum mandi lagi tuh..


Kalau dah malas:
Aku tak pasti la klu org lain malas macamne kan..tapi kalu aku yg malas, huh!!memang tak senonoh arh dan tak sedar diri yg aku ni  mak budak. Rumah bersepah macam tongkang pecah pun aku boleh rilek lagi, kain baju bertimbun tak berbasuh maupun yg dh sudah dibasuh bertimbun tak berlipat, pun aku buat donno aje.. singki 2 bhgn penuh..kumpul yg 3-4 hari makan,masak tak basuh..ohhh...sungguh masa itu adelah masa yg aku pemalas tahap gaban! Walaubagaimanapun perkara2 yg ku sebutkan itu takla selalu sgt(haha..ye ke??).. time aku dah btul2 exhausted dgn keje kat ofis dn sakit kepala datang menyerang aje.Tambah plak klu Hubby pun taknak tolong langsung. Tolong menambahkan keje aku blehlah..Lain masa aku tak bleh buat begitu sbb ia akan mencetuskan perang dingin antara aku dan Hubby, macam aritu.He like to sound me when its happen..ohh..aku tak suka melalui saat2 itu. Aku akui aku ni bukan la jenis cekap menguruskan rumahtangga dan mengurus masa. Kata Hubby "anak baru sorg rumah dah mcm tongkang pecah!Kalu ada lagi dua tiga org??" Malas nak bertekak aku diam aje la. Kekadang angin malas ni memang hari2 dtg tapi btul la kata Hubby, tak bleh dilayan la sgt..so bila angin 'kus-kus' itu dtg, i have to put a limit..setakat mn aje bleh buat sepah, setakat mn bleh tak basuh baju, setakat mn pinggan malas nak basuh. Nanti yg penat  badan sdri jugak! Harapkan dia menolong??Kenala tunggu angin rajinnya datang..hihi. Sebab bila Hubby dah rajin..banyak hal dia tolong, basuh baju, basuh pinggan, kemas rumah, mop lantai. No need 4 me to ask him to help. Kecuali bab masak dan lipat kain baju..yg tu dia mmg liat nak buat. Hmm...klu seorg isteri@ibu dah malas memanglah habis rumah tu. Im very salute to any wife n mom who could make sure all things in her home are manageable..lebih2 lagi buat yg ada anak kecik samada diorg bekerja maupun tidak bekerja. Nak jadi housewife bkn senang kan? 

So antara malas dan tidak..aku as a wife n a mom perlu  ingat ade perut yg perlu diisi, ade hati yg perlu dijaga & ade diri yg perlu dilayan..buat kawan2 yang baru nak melangkah ke alam rumahtangga, moga anda juga akan menghargai detik2 bujang anda! Yang dah kawin..moga anda sama2 jadi ibu dan isteri yg hebat mengurus rumahtangga.


0 komen ditinggalkan: