Aku berkarya lagi..pada cake dan cupcake..;)

Two days after 1st deco class..aku rasa sgt excited..dpat menimba ilmu deko cupcake/cake lagi.. Aku akui banyak perkara perlu dikorbankan dek kerana nak dapat ilmu deko ni..
 Satu: of course la kan. nak dpt ilmu perlu la sggp berkorban wang ringgit juga,bayar untuk ikuti kelas.
 Dua: masa bersama keluarga tersayang..2nd time belajar ni habis sampai kul 10mlm start kul 9pg lebih..punya la byk masa nak kena bagi tumpuan untuk menghasilkan sesuatu yang lebih bagus dan menarik.
 Tiga: lepas dah belajar kena la amalkan..nak amalkan perlu berkorban duit lagi..nak beli brg2 buat deco. Klu tak amalkan,tak praktis..kata kak Zati, nnt ilmu2 yg dipelajari tu berkarat balik la.

Apepun..Alhamdulillah.. aku rasa lebih konfiden skrg nk berkarya pada kek dan cupcake pada masa akan datang. Aku sangat2 merasai perbezaannya, belajar dari buku/internet dengan belajar berguru..sangatla jauh bezanya. Bagus berguru ni sebab time kita buat silap..time2 tu juga akan ditegur dan dibetulkan balik. Banyak tips2 yang takde diberi dalam buku/intenet bleh dapat pada guru. Tengah bancuh krim bleh dpt tips, tengah pegang piping bag bleh dpt tips, tengah khsyuk mendeko pun leh dapat tips, dah nak bawa pulang kek pun diberi panduan..pendek kata dari mula sampai akhir kelas mcm2 tips bleh dpt. Yang penting, setiap pertanyaan dan kemusykilan time tu juga akan terjawab. Klu ade kemusykilan lain hari boleh aje call direct tanya balik pada guru. Itu yg bestnya belajar dengan kak Zati ni. Ilmu dikongsi bukan setakat di kelas aje..

Jom tengok ape yang aku belajar kali ni..masa dah siap tu rasa tak caya lak aku mampu buat secantik itu pertama kalinya..kali ni guna method steam buttercream plak.


Nampak lapisannya mulus bak fondant kan? tula kelebihan steam buttercream nih. Hasilnya klu berjaya buat konfirm akan jadi cantik sangat. Tak perlu nak lepa sendiri. Rasa pun sesedap buttercream la..dah nama pun buttercream kan? Klu kek yg pakai kaedah steam buttercream ni amatla sesuai nak buat kek kahwin ke, bertunang ke or ape2 majlis yg perlu kek yg simple but look nice mcm fondant.perkara yang konfem kena praktis banyak lagi tang bunga ros tu la..baru belajar buat kembang bangat bunga aku tuh..hihi. Apapun aku puas hati akhirnya dapat juga aku belajar cara buat ros dengan  betul. Selama ni main taram aje..langsung tak jadi!Hahaha...

Another one yang aku belajar...ni dia, fondant cuppies!yang comel2 gtu. Best betul main fondant nih, macam main plastisin zaman kanak2 riang dulu..hehehe. Banyak jenis bunga yang kak Zati tunjuk ajarkan, sampai aku pun tak tahu mana satu namanya. yang aku tau dan penuh kepastian>>ros!senang ajer sbenarnya nak buat klu dh tau teknik2 nya. yang penting..praktis lagi dan lagi!


Yang dalam gambar ni adalah antara cuppies fondant yang telah berjaya dilakukan dengan bantuan kak Zati. Selain bunga-bungaan, ada lagi beberapa jenis figurin yang diajar. paling syok dapat buat beg dan kasut pastu color dengan gold color!Teruja amat dapat guna color gold.. Paling kelakar masa bancuh fondant...harap kat aku tak tau la bila nak siap uli fondant aku tuh. dek kerana tangan yang halus amat jari jemari nih, maka kak zati ajela yang tolong siapkan uli.ahahaha! Kata kak Zati takpe, skrg ade alternatif lain bleh beli ready-made fondant yang dijual di mana2 bakery shop. Lagi satu yang aku takleh lupa, start buat cupcake fondant ni lepas dah lunch, pekena yong taufu yang disediakan oleh husband dan anak kak Zati, perghh..lepas tu kami berdua saling duk menguap!ayooo...ngantuk plak sehh..apehal la plak. Makan yong taufu pun leh ngantuk! pastu pekena kopi 'o' dulu sambil2 uli dan bentukkan fondant tuh..mengantuk sakan masa tu!sabor aje la..hihi. Nasib baik boleh concentrate lagi pastu..last2 terhasil la beberapa cuppies fondant seperti di atas..Lawa n cute tak? Klu mau boleh order sama saya yer!

p/s:: buat kawan2 maupun sesape yang berminat nk menempah, saya amat mengalu-alukan. Jangan malu, jangan segan nak merasa hasil tangan saya nnt yer!

4 komen ditinggalkan:

a berkata...

u should be proud of urself.
tahu tak camne bleh ros tu jadi walaupun baru first time blaja? cause u r talented..

born to be a chef.. on-the-cake deco designer (apa punya istilah daa..)haha.

gudlak!

Ida Iar berkata...

kak ida:terima kasih atas kata2 semangat tuh!i'll improve my skills to be better..slmt berhobi baru utk kak ida juga!

AMARUSZATI NOOR RAHIM berkata...

buat apa yang terbaik untuk dirimu, untuk orang-orang di sekelilingmu. akak yakin kau akan lebih berjaya nanti

Ida Iar berkata...

kak Zati:million,billion thanks diucapkan atas segala tunjuk ajar,nasihat dan dorongan..Insya Allah saya tak akan sia-siakan ilmu yg diberi.