Bacalah....wahai anak..

Hmm..now Lutfi is 2yr++..dah nak masuk 3 tahun dh bulan 7 nnt..Terfikir dan terdetik di hati ini nak memperkenalkan dia dengan Al-Quran pula. of course la kaedah paling popular skrg orang pakai Iqra' kan?Dan sekarang ni pun Iqra' dah muncul dalam pelbagai versi..buku..Cd, ebook dn macam2 lagi..tinggal nak pilih aje cara terbaik yg boleh digunakan untuk ajar anak2.


Tapi dalam hal begini, masalah tetap timbul..hmm, nak buat sesuatu yg bagus kadang2 pasti ade cabaran. Dalam kategori aku ni antara cabaran2 perlu aku lalui;
1) Camne kaedah terbaik nak ajar Iqra'pada anak kecil seusia Lutfi..
>>>brp byk nak kena ajar dlm satu2 masa?
>>>brp lama perlu diperuntukkan untuk permulaan ni?

2)Nak istiqamah dan bersabar mengajar Lutfi mengaji..
>>yang penting bab ni  aku sendiri kena rajin mengaji dan melayan kerenah budak kecik yang baru nak belajar.

3) Nak tarik perhatian dan tumpuan dia supaya minat mengaji..
>>>Banyak perkara yg boleh mengganggu gugat perhatian seorang anak kecil..


-maklumla dulu aku belajar mengaji bermula dengan Muqaddam..bukan Iqra'. Mula mengaji pulak dalam usia 4,5 tahun kut...ye ke?aku pun dah lupa..nak ajar anak lagi awal pulak tu..so dekat anak sendiri baru aku nak bertatih mengajar dia mengenal huruf2 Al-Quran pulak.

Lutfi dah menunjukkan minat terhadap buku2 bacaan yg bergambar2, so sket2 kena la ajar dia benda baru pulak..aku pun baru aje beli buku Iqra'. Buku Iqra'  ade 6 tahap..tapi yg aku beli ni versi lengkap 6 in 1 sekaligus.

tapi belum mulakan secara bersungguh2 lagi setakat ni, baru ajar dia sebut Aa, Baa, Taa aje...dalam duk mencari2 kaedah dn tips2 dlm mengajar anak mengaji aku terjumpa satu blog ni, agak menarik perkara2 yg diceritakan dalam mengajar anak mengenal Iqra'.

For those parents yg sudah pun amalkan mengajar anak anda Iqra' . ape kata share pendapat anda sama .. berkongsi ilmu dalam mendidik anak untuk bekalan akhirat kita kelak..

Pernah menonton satu rancangan tazkirah di TV3 tapi tak ingat yg mana satu, ustaz tu ade cakap lebih kurang camni la ayatnye..."Tanyakan pada anak adakah dia sudah pandai berdoa untuk anda andaikata anda sudah tiada kelak di bumi ini.. Jika belum pandai, ajarkan anak anda berdoa untuk anda..kelak apabila anda sudah pergi buat selamanya..insya Allah dia akan sentiasa mendoakan anda selalu.".

Kalau anak tak pandai mengaji, mana mungkin dia akan pandai mendoakan kita kan??Maka jom lah kita sama2 ajar anak mengenal Al-Quran.

0 komen ditinggalkan: