Once upon a time... (imbau memori seketika nan lalu..)

Seawal minat saya dalam membuat cupcake mula menerjah dalam hidup..semuanya gara2 gara ini..

Cupcake pertama untuk birthday Lutfi yang saya tempah secara online..maaf saya sudah terlupa hasil siapa kah ini.. jika tak silap yang saya ingat ..Syafa kut namanye. She's working at UIA rasanye..sebab masa saya nak amik tempahan ni saya singgah di UIA Kuantan for COD dari nya.





Untuk dibawa ke taska sebagai one of the item in the goodie bags..

Then bermula saat itu..saya jatuh hati nak mencuba sendiri..rasa-rasa macam senang aje..ahaha..so mula la saya membeli sedikit demi sedikit barang2 berkaitan..oven Elba saya redeem guna point credit card +sedkit byrn..sebb tak cukup point. Mixer Pensonic pemberian saudara mara sebagai hadiah kahwin pun akhirnya diguna pakai selepas 2 tahun duk dalam kotak aje..hihi. Then mula la mengenali kedai2 yang menjual barang2 bakeri disekitar Kuantan. Mula membeli tools, color , bahan2 dan sebagainya yang berkaitan. banyak juga saya habiskan demi minat baru dengan baking time tu..

Hasil awal saat saya cuba buat sendiri hiasan pada cupcake saya..seriusly masa ni saya cuma belajar dari buku dan internet serta video Youtube aje. (jangan gelak yer!!)

Macam2 versi ade.Comot sungguh kan???rupanya payah juga yer nak melentur tangan nak hias atas cupcake tu.Paling senang beli aje edible image yang siap boleh ditempah dari mana2 bakers online.



Pastu mula la saya mencari ruang waktu dan spend sket duit utk belajar mendeko kek/cupcake secara berguru. Cari punya cari online tu..akhirnya saya jumpa kak Amaruszati tokey Akademi Zati D'Hati sekarang. Masa berguru dengannye dia belum buka lagi kedai utama nya di Taman Sungai Isap Jaya tu..now dah ade cawangan kiosk di Pekan..tempat saya berguru dengannye dulu, Itula tempat paling dekat utk saya spendkan duit dan masa belajar deko kek/cupcake. Saya amik cuti rehat 2 hari..Lutfi saya hantar ke taska sepanjang hari saya belajar kat Pekan tu.

Hasil pertama saya berguru dengannye..saya pilih modul deko cartoon artwork dan basketweave untuk hari pertama..

Kek Basketweave saya hadiahkan buat teman seofis yang kebetulan hari lahirnye minggu tu, dan . Kek Spongebob khas untuk anakanda tersayang time tu..Ahmad Lutfi

Second day saya belajar modul deko Steam buttercream cake dan juga hias cupcake menggunakan fondant..Berapa saya habis untuk belajar semua ni??Adalah almost 1k kut..saya pun dah ingat2 lupa. sbb dah lama dah..itupun dapat gak sket diskaun dari kak Zati sbb 4 modul saya belajar dalam 2 hari tersebut. Penat??Adalah sket tapi rasa berbaloi dan hepi sangat sebab tak sangka saya dapat hias kek secantik itu dengan tunjuk ajar sifu..Tp klu buat sendri sorang2 mungkin ade la cacat celanye..sbb selagi tak boleh buat cantik kat atas board praktis..selagi tu kak Zati tak bagi hias kat kek sebenar..duk main isi aising dalam piping bag aje kejenye. Sungguh berbaloi belajar dengan kak Zati..sabar dia melayan anak murid yang keras tangan ni!



Sebenarnya saya ada niat nak belajar lagi modul2 lain..tapi kekangan kewangan membataskan saya. Saya cuma banyak ekplorasi dan praktis sdri aje lepas tu..amik tempahan dari kawan2 terdekat sket2..sekadar nak polish bakat saya yang tak seberapa time tu..sungguh saya katakan perkara begini perlu ketekunan dan kesabaran..meh layan  hasil2 yang saya buat sdri lepas2 tu..(ade gak yang takde dlm simpanan saya ni gambarnye)










Okay...malas nak buat ulasan satu persatu..tapi semuanya meninggalkan memori tersendiri utk saya..ade lagi sebahagian yang sy tak jumpa kat mana saya letak gambarnye. Masa tu mmg obses sangat nak berbaking.. macam2 saya cuba sampaila setup blog utk jualan..tapi sayangnye takleh bertahan lama bilamana saya dah preggy yang second ni..dah bersalin dgn dua anak nak dijaga..plus sorg lg fully breastfeed..payah saya nak handle. Last2 saya terpaksa hold dulu buat masa skrg dgn minat saya ini..sungguh saya rindu nak berbaking dan berdekorasi atas kek/cupcake...buat tart dan sebagainye. cuma skrg benda yang simple aje saya bleh masak. pendek kata no more yg deko2 renyah2 ni.

Sekarang saya beralih minat pulak dari dapur ke bilik..menjahit pulak..dan sambil2 cuba mencari pendapatan sampingan disamping berkongsi kebaikan Shaklee dengan semua orang. Sungguh saya masih lemah dalam mempromosi kat orang ni..saya bukan nak untung sangat pun cuma sekadar mendapatkan pulangan yang berbaloi dengan usaha saya aje..minat nak menjahit..nak buka untuk tempahan juga..itu pun klu ade yang nak tempah la kan??hehe..tapi buat deko2 gni mungkin perlu rehat lama sampai tahap anak2 sudah pandai bawa diri dan tak kacau saya boleh la..sebab buat deko takleh main simpan2 macam menjahit. sebab tu beralih hobi tu...time stress dgn keje saya perlu alihkan fikiran saya jauh dari ruang lingkup kerja saya..menjahit juga terapi minda untuk saya selain dari baking ni..Berkongsi kebaikan yang saya dapat dari Shaklee juga sudah semestinya menjadi agenda baru dalam hidup saya sekarang. Apepun saya tetap rindu nak masuk dapur hias kek lagi..maybe untuk birthday Lutfi yang ke 4 pada Julai nnt..tggu dan lihat aje ye..hihi..




For those yang berminat dengan mana2 produk dari Shaklee..bolehla PM saya terus di FB page saya: Wonderful Life E-Shoppe ataupun FB saya sdri: Ida Iar..ataupun just emel aje ke norlida134@gmail.com.

0 komen ditinggalkan: