Jus daun betik sebagai penawar merawat demam denggi

Selalu kita dengar antara tips dan petua tradisional yang boleh dilakukan sebagai penawar kepada demam denggi antaranya minum air suam/isotonik banyak2 bagi mencegah kehilangan air yang melampau dalam badan, makan sup ketam dan hirup kuahnya, minum jus daun betik, jus pegaga, jus kurma, jus kiwi dan pelbagai lagi. Harini rasa nak sharing sedikit info mengenai penawar bagi demam denggi yang jarang-jarang orang nak cuba tapi telah diakui oleh pihak Institut Penyelidikan Perubatan (IRM) dari KKM akan keberkesanannya iaitu JUS DAUN BETIK.


Kalau sebelum ni macam takde ujian lanjut la mengenai kesahihan jus daun betik mampu menjadi penawar demam denggi ni. So skrg pihak IRM dah pun buat ujian klinikal dan mendapati jus daun betik mampu meningkatkan bilangan platlet (sel darah kuning) dalam badan pesakit. Bacaan platelet normal mestilah diatas paras 150. Oleh itu ia mampu dijadikan penawar sampingan bagi merawat kes demam denggi ini.


Berikut adalah pamplet bergambar yang baru dikeluarkan oleh pihak IRM KKM untuk tujuan sebaran mengenai cara penyediaannya. Pemilihan daun betik yang matang untuk dijadikan jus mampu memberi kesan positif bagi pesakit demam denggi. Cumanya tinggal nak telan ke tak aje, maklumlah rasanya pasti amat2 la kelat jusnya kan? Tapi ubat mana yang rasanya sedap selalu kan? Pahit itulah penawar. Hanya perlu ambil dua sudu besar sekali sehari dan diulangi selama 3 hari berturut-turut, insyaAllah tumbuhan ciptaan Allah ni mampu membantu menaikkan kembali nilai bacaan platelet pesakit demam denggi.




So boleh cuba bagi mereka yang ingin mencari penawar bagi merawat demam denggi mereka. Tapi harus diingat ini cumalah rawatan sampingan sahaja. Andai anda atau ahli keluarga mendapat simptom-simptom demam denggi perkara pertama perlu dilakukan adalah mendapatkan rawatan dari hospital berdekatan. Kenalpasti tahap demam denggi anda terlebih dahulu dan ketahui bacaan platelet terkini. Doktor dan petugas kesihatan akan memantau anda lebih baik berdasarkan situasi semasa anda. Jika ingin menggunakan kaedah rawatan ini bagi kanak-kanak berusia 13 tahun ke bawah sila dapatkan nasihat doktor perubatan terlebih dahulu.

Selain dari penggunaan jus daun betik sebagai rawatn sampingan, pesakit biasa dinasihatkan minum air lebih banyak untuk mencegah dehidrasi. Sebab bila demam denggi melanda suhu badan boleh mencecah ke suhu yang agak tinggi. Ini boleh mengakibatkan anda terdedah pada situasi dehidrasi.


Adakah produk Shaklee juga membantu?
Pada dasarnya tiada produk Shaklee dihasilkan yang dikhususkan mampu merawat demam denggi namun begitu ada dua pilihan produk yang sering menjadi pilihan sebagai rawatan sampingan juga bila terkena demam denggi mahupun demam yang biasa.

Produk yang dimaksudkan adalah Performance Drink yang perlu dibancuh untuk diminum sepanjang waktu anda demam. Kandungan khas campuran opti-lyte elektrolik mampu memberi tenaga segera dan menyokong hidrasi badan yg optimum. So ia sangat bagus bagi mencegah badan anda dari dehidrasi. 

Produk kedua dari Shaklee yang menjadi pilihan adalah Nutriferon Shaklee. Kebaikan produk ini ia mampu merangsang penghasilan interferon semulajadi dari badan anda. Interferon yang terhasil akan membantu meningkatkan imunisasi badan anda melawan jangkitan. InsyaAllah ia bertindak sebagai immune booster anda.
Berikut adalah salah satu testimoni penggunaan produk Shaklee sebagai rawatan sampingan bagi demam denggi dan Alhamdulillah ia memberi kesan yang positif pada pesakit. Kita berikhtiar dulu, selebihnya serahkan pada Allah untuk menyembuhkan.

Melihat pada statistik dalam gambar dibawah, Selangor mencatat bilangan kes yang tertinggi dalam kes demam denggi. Agak menggusarkan bukan? Lebih2 lagi bila kes kematian juga semakin meningkat akibat demam denggi ni. Seharusnya langkah pencegahan itu lebih baik dari mengubati. So mari sama2 alert dengn persekitaran. Jauhi denggi dengan menghapuskan nyamuk aedes.


Sekiranya anda memerlukan produk Shaklee sebagai rawatan sampingan untuk demam denggi boleh hubungi saya ditalian berikut. InsyaAllah saya sudi membantu yang terdaya.

IDA 013-9230280

2 komen ditinggalkan:

Ais yaya berkata...

Jus daun betik ini hanya mampu menaikkan pletlet darah tetapi kuman denggi tidak mampu dibunuh dengan jus atau pati daun betik ini. Walaupun bacaan platletnya tinggi tapi jika ujian virus atau ujian antibodi denggi atau combo test denggi dilakukan pesakit still lagi positif dengan sebelum smpi masa 10 hingga 14 hari, dia benar2 sembuh

Ida Iar berkata...

terima kasih atas makluman cik Ais yaya