Saje2 nak bercerita..

Hujung minggu baru ni cuti lebih sehari..sebab cuti merdeka jatuh hr Isnin-31 Ogos 09- hmmm..dah 52 taun dah Malaysia ku yang tercinta ni..ape aku buat cuti2 nih??ramai kekawan pakat balik kg..pose dan buka pose dgn family.Aku tak balik..tapi adik aku ade 2 org mai Balok ni..sorg ni cikgu di SMKA Igan kat Mukah nun jauh..cuti sekolah dia pun balik laa..sorg lagi yg duk belajar lg jauh nun kat Sheffield University,UK.Huhh...cuti semester nak balik jugak dia rupanya beraya kat Mesia nih..banyak duit ke dia nih??Ku korek rahsia rupanya sampai jual 2 lensa cam SLR dia.. isy..isy..isy..nak tampung duit yg kurang katanya.
So..bila dah ade bersama nih..aku dn adik aku(Nad) buat aktiviti yg mmg kitorg dh lama tak buat sesama..'buat kuih raya'!!Diorg meh 3 ari jer..asalnya nk datang 2 hari jek..tp yg sorg lg tuh suh extend satu malam lagi pasai nak tgk bola MU vs Arsenal.kat umah kt kg takde Astro,bla datang sini sure xnk lpas peluang nk tgk. Sib baik MU menang,klu tak mesti dia nyesal stay lg sehari tu. So..aku & Nad dalam masa 2 aritu sempatla buat 3 jenis biskut raya jer.dapatla dalam lebih kurng 400biji sumenye kut..penat lorr..dh lma tak buat biskut ni.nasib baik ade lagi 'sentuhan seni' tu lg sket2. sebelum balik pagi Ahad tu aku buat utk bekalkan diorg dengan muffin/cupcake blueberry n choc chip..tak banyak pun buat.dalam 40 biji je sume.1/3 aku amik..yg lebih bg diorg bawak blik..Lutfi ade gak nk kacau2 kejap tapi lepas kena halau dgn adik aku dia blah kejap...then datang balik pastu..sian dia..
Isnin aku sambung lagi buat 1jenis biskut..tat gulung..renyah btul nk buat..tp berjaya la gak dpt dalam 100biji ++.lagi penat sebab buat sesorg dh masa tu. Petang dh x larat nk masak, Hubby pun ajak makan berbuka kat luar jer. 1st time dalam bulan pose ni makan berbuka di luar..biasa klu tak masak pun, beli kat bazar berbuka kat umah gak. Mana arah nak dituju ni??dh kul 5.30pm dh turun dari rumah..last2 pegi ECM je.Igt nk mkn stimboat kat Johnnys tu...sampai2 je kul 6pm,mak aihhh..FULL HOUSE..aisehh,nak makan ape ek??last2 masuk Pizza Hut kat sebelah je..order,booking meja then kuar pusing2 kat Carrefour dl..maklum le awal lagi.baru 6.10pm..dh kul 7 baru la masuk balik..hmm..dh fully booked dh sume meja..sebahagian yg di order pun dh siap dihidang.aku suh Hubby suapkan dulu Nasi Pilaf & mushroom soup kat Lutfi dulu..sedap tengok dia mkn..sabor je la..lg 15 minit je..bila azan di radio Pahang.FM yg dipasang oleh Pizza Hut bergema..aminkan doa..sume pun makan..
Alhamdulillah berjaya aku harungi kepenatan buat kuih tu di bulan pose ni. Hubby ade cakap beli jelah..byk yg murah2 kat Carrefour tu..tapi taknak ler.dah lama dah asyik mkn 'kuih tunjuk2' jer.lagipun bukan tak reti nak buat,cuma kekangan masa jer yg menghalang.at least aku pun puas hati..dapat asah balik skill2 buat kuih yg mak ajar dl.hmm..teringat masa zaman sekolah dulu..Lepas ni at least klu bday Lutfi bleh aku buat sdri jer cupcake..jimat kos.Manalah tau lpas2 ni bleh buat bisnes cupcake ke..hihihiii..angan2 yg kuharap bleh jadi knytaan.


..........................................................................................................................................................

2 komen ditinggalkan:

Rih0ney berkata...

tibe2 aku rase malas nak buat cupcakes sbb malas nak buat deko.leceh la.da la xde alatan tangan yg cukup.nak beli rase mcm xberbaloi sbb blom tentu jadik kalo buat.aku sedar,aku ni xde bakat seni melukis.last2 aku da decide nak buat mini cupcakes je,guna cups itam yg kita beli banyak2 tu.pastu letak je choc chips or cherry kat atas.comel pe.kanak2 pasti suka.haha,padahal malas!

Ida Iar berkata...

Klu ko dtg feel nak bt cupcake berdeco tu.. pinjam dgn aku je alat2nye pun bleh..tp pastu bg la aku rasa sket ehehe..tapi aku punya peralatan pun tak ler byk mana.klu aku blk kg nnt maybe aku nak 'pow' sket mana2 yg mak aku tak guna.itupun klu aku ade kesempatan nk buat la.cuma sayang nye..Hubby aku tak minat sgt mkn kek2 ni..takut gemuk la kunun2nyer..tapi cupcake mini tiny ko buat tu pun cantek ape!! Tengok je pun nmpk sodap!