Bila dapat ikan besarrrr punye!!

Cilok ayat iklan mi segera sket..ahaha.."besarrrr punye!!"

 
Kenalkah kalian ikan apekah ini??
(soalan khas ditujukan utk org yg tak kenal ikan tp tau nama aje...macam aku gak la...ahahha!!)
:
:
:
:
:
Yerr..inilah siakap putih namanye.


Ikan ni fresh2 dibawa pulang oleh hubby aku yg giler memancing di kala terluangnye..tak sia2 aku tlg belikan tali nylon utk dia aritu..dapat ikan gni punye besar sedap wehh buat masak. Klu korg gi kedai makan bila order siakap ape pilihan masakan korg? Masak stim?? 3 Rasa?? ke masak ape yg best? Biasa g kedai makan hny jika nak celebrate sesuatu aje aku & hubby akan order masak2 spesel nih. lain hari cukup stakat tomyam campur+kailan goreng+telur bungkus aje..takpun makan kat umah lagi baikkan..jimat!

Ikan siakap putih ni kan agak mahal la jugak harganya..brp belas ringgit ek sekilo?tang harga ikan mahal mana pun aku tak tau..sebab biasa mkn ikan yg murah2 aje..takpun pilihan aku utk dibeli..ayam..ayam..ayam.. dan juga sesekali daging,udang maupun sotong. Bab beli ikan ni jarang2 dh..maklum la dapat suami suka mancing.. selalu peti penuh dgn ikan atau udang galah. Best!!Jimat pun jimat la juga. Lagipun ikan agak mahal sebenarnya nak2 musim tengkujuh kan?

Memandangkan dapat 2ekor Hubby cakap bagi kat en Azhar ex-ofismate aku tu la (merangkap jiran sebelah umah) seekor ikan siakap tu.. Hubby minta masak 3 rasa..tapi mlm tu aku rasa mcm nak try masak stim@kukus laa..Best tuh!!!google sket resipi pstu buatla..perghh!!menjilat jari sedapnye. Xde sempat nak snap2 gambo dah..masak je terus kami menjamu selera..mlm tu msk separuh aje,bhgn  kepala..bhgn ekor simpan msk esoknye..3 rasa plak.seronok laa dapat makan ikan sedap2 yg jarang2 beli ni disebabkan harga yg agak mahal..klu org yg kaya2 tu lain la kut..mgkn tak heran la ikan mcm ni.Alhamdulillah dapat la merasa kali ni. aku tny hubby brp kilo agak2 ikan tu?dia cakap maybe dalam 1kg++ kut..besar tu..ngam2 pjg sm sinki aku kat umah. sebelum2 ni yg Hubby selalu bw balik ikan sembilang,pari penah la sekali.

Bab nak menyiang memang cerewet la..sbb  tu klu beli kat pasar suh  brader yg jual ikan tu siang terus siap potong2 lagi. balik basuh dan masak ajer. Klu bab nak ikut Hubby g mancing pun tak selalu la..kecuali dia nk gi mancing kat Benteng Kuantan tu..penah temankan dia lepas Isyak sehingga kul 2pagi..aku dgn Lutfi dh lentok dlm kete dh.tak tahan ngantuk..awal2 bleh join duk tepi. Lama2 sape tahan.kan?? Apepun aku seronok jika dia pegi 3-4jam pulang bawa hasil besar2 gtu..klu pegi takde hape pun dapat..mana nak dtg best tu kan?Lelaki ni mmg lerr tahap kesabaran dia agak tinggi bab2 mancing ni..btul kan?? Alhamdulillah dgn kurniaan Ilahi. Rezeki ade di mana2 selagi kita usaha mendapatkannya.

0 komen ditinggalkan: