Alhamdulillah..rezeki makin bertambah!

Mggu2 yg telah berlalu..after pegi kelas deko dgn Kak Zati, keyakinan untuk berdeko pada kek dan cupcake makin bertambah. Alhamdulillah..tak sia2 gi belajar, dh dpt tempahan dari rakan2 terdekat. Memang aku akui bukan senang nak melatih diri ni lebih kreatif. Sebab dari dulu lagi aku ni bukan la jenis kreatif sgt pun dari dulu. Kalu masuk bab melukis zaman sekolah dulu pun aku harapkan kakak aku yg tangan berseni tu lukiskan..yg bab kaler2 baru aku buat sdri...hehe.Aku ingat lagi adik aku penah cakap, cmne la aku bleh suka hobi buat kuih2 dan deko2 ni..sedangkan benda yg cerewet ni la paling aku tak suka buat dulu..Hahaha..mengenangkannya memang buat aku tergelak juga. sebab dulu time buat kuih raya aku la org paling malas nak tolong. Takat tolong sket2 yg remeh2 tu nak la aku buat. Tolong simpan dalam bekas atau tolong makan. Cuma ade la skali tu, klu tak silap masa tu aku dah jadi tunangan org la kut..tetiba ajer aku jadi rajin nak try buat kek coklat untuk jamuan hari raya. 3 kali aku cuba tau baru dpt kek yg cantik dan sedap..sebelum tu samada merekah gler2 sbb kembang tak terkata..nak dekokan pun tak reti nak cover dah...ataupun jadi bantat dan keras smpai takde org nak mkn..baling kat dinding pun tak pecah kek tu!HAHAHAHA!memang sadis..cuma dulu deko kek coklat tu tak pakai aising buttercream la..deko simple2 yg mak aku ajar ajer.

Aku ingat lagi, kak Zati pun ade tanya ape yg membuatkan aku nak belajar deko2 ni. So, jawapan aku sebenarnya bermula masa bday anak aku tu la. 1st bday Lutfi aku tempah aje kat org..sedap!cantik!tapi harga bleh tahan juga..then aku terfikir la, aku ni bukan tak reti pun nak buat..cuma takde ilmu tu ajer. maybe klu dah byk belajar aku pun mampu buat juga sdri. so semenjak tu aku pun rajin2kan diri godek sana sini..buku, intenet, itula sumber rujukan awal aku. Habis buku2 resipi mak aku kat umah aku belek. Cuma bab buku dan intenet ni pasti ade kekurangannye..satu- tak byk tips, dua- tak byk yg tunjuk step by step. klu nak detail kena cari video kat youtube. Tapi tu pun tak byk membantu sgt. Thats why aku rasa aku patut gi belajar aje klu betul2 nak serius mendeko.

Dah ade ilmu ni at least aku paham la, susah senang nak wat sesuatu yg kreatif nih. Aku pun paham kenapa ramai bakers letak harga begitu begini (yg agak mahal la bagi sesetengah orang). Memang dah bleh kira harga patut pun. Jika mau yg cantik, yg berkualiti..jangan kedekut nak keluar duit. Anda membayar harga seni dan kreativiti org tersebut. Kekadang heran gak..ade yang kata cupcake sebiji yg comel tu klu ltk harga mahal gler..tanpa memikirkan bahawa hari2 dia makan kuih yang 3@4biji seringgit tu tak mahal pun. Kuih yg 3@4 biji seringgit tu ape sgt bahannya.. klu nak banding dgn resipi nak buat cupcake/cake. Lebih sedap sesuatu kek/cupcake, lebih mahal la kosnye. Itu belum masuk bab nak menghias supaya jadi cantik dipandang, sedap dimakan. Nak jual murah cuma setakat balik harga modal aje la, segala penat lelah yg dicurah langsung tak terbayar sebenarnya. Sebab tu klu rasa nak sesuatu yg sedap, cantik, maka kena sggpla kuarkan duit lebih sket.

Aku gi belajar deko2 ni pun banyak sebab, selain nak mencapai kepuasan hati sdri. antara lain..setiap kali bday or anniversary, klu takde aral bleh buat sdri. Adik2 pun ramai lagi yg tak kawin. Aku ada 8 orang adik tau!.Panjang umur mungkin aku bleh sumbangkan hasil kerjaku yg tak seberapa utk majlis diorg nnt..Itu angan2  dan impian aku la. Selain tu sebab utama sekarang nak tambah income keluarga. Jangan la ade antara korg tanya.."tak cukup ke gaji jadi Lecturer? Anak baru sorg tu..." memandangkan gaji aku+Hubby mmg tak besar pun..nak menambah ahli keluarga pun perancangan kami juga utk akan datang. Moga2 ade rezeki makin bertambah la dengan usaha kecil ku ini. Bukan mudah sebenarnya jadi part-time baker. Buat secara kecil-kecilan ajer kat umah. At least aku cuba mencari rezeki halal di bumi Allah nan luas ini, di samping sebagai hobi nak larikan diri dari kekusutan keje dan tension yg ade kdg2 bila jadi lecturer ni. Aku  sangat2 berterimakasih pada kawan2 yg telah menempah dengan aku. Kerana dengan kepercayaan korang baru aku lebih berani nak melangkah jauh. terima ksih atas segala sokongan. Selagi terdaya akan aku usahakan. Feedback dari korang amat aku hargai untuk tingkatkan kualiti hasil kerjaku.

0 komen ditinggalkan: