MOGTT lagi??

Selasa lalu pegi check-up pregnancy lagi..

Alkisahnye..kali ni poliklinik Beserah tu dipenuhi warga2 pelatih..nurse pelatih, doc pelatih, lab asst pelatih.. aku takde hal la sgt pasal tu, sbb still lagi ade org2 otai diorg yg memantau dan bersama2 bekerja di situ.
Macam biasala kan sampai aje dftr kaunter, pegi urin test, pastu amik ukuran timbangan berat dan bp. Alhamdulillah macam biasa urin test aku mmg -ve aje selalu..takde yg aku risaukan di situ. Memandangkan 2mggu lepas baru aje test HB so kali ni takyah buat HB test..lagipun Hb aku still >11 lagi.

Time amik bacaan bp..pun normal la..110/70..mmg aku tak penah ade mslh la dgn bp ni. paling2 rendah pun 90/60, average aku biasa 110/70 aje la. Tapi time timbang berat la aku paling tak suka, dahla berat mula2 masa buka buku merah tu 42.5kg (aku mmg versi underweight punya org), then dh masuk 25 weeks ni pun timbang uihhh...terkejut aku..misi pelatih tu baca 41.5kg!!oiittt..tak naik ke berat aku ni?abis tu perut je la makin besar, lelemak bdn aku ni dh makin berkurang la ek..dalam hati aku mmg rasa tak best la kan. confirm lg 2mggu kena datang nih. so seperti yg dijangka, bila masuk bilik jumpa nurse..ade sorg nurse pelatih sbgai pencatat aje la, lagi sorg nurse terlatih la yg buat checkup tuh. nasib la nurse ni ramah ajer,,tak bebel pjg pun pasal berat aku yg merah lagi kali ni..lagipun katanya 2mggu lepas dtg berat lebih, kali ni berat terkurang..kira dia coverla tuh...tapi nak tak nak mmg kena dtg lagi another 2weeks la..dh procedure gtu katanya kat klinik2 kerajaan ni.

dh habis checkup biasa la..serah buku klinik tu balik yg simpanan diorg punya. misi yg jaga kat situ alert btul laa...dia cek buku aku, then katanya ,
 "ooo, awk dulu ade GDM ek 1st pregnancy, lagi 2weeks kena dtg lagi ek pasal berat tak memuaskan yer? dah berapa mggu skrg?

aku: "a,ah, berat turun 1kg ..(jawab dgn berat hati ajer) ni dh masuk 25mmgu la.."

nurse: "dtg lagi 2mmgu pose terus malam sebelum yer, buat MOGTT lagi. biasa kena MOGTT lagi masa 28mggu, tapi alang2 dh kena dtg masuk 27mggu, buat sekali terus la dgn checkup."

aku: " MOGTT lagi??" (dalam hati: ni la perkara paling aku tak suka tau!!)

nurse: "iyer..paling kurang 3x awk kena buat MOGTT ni spjg pregnant..klu yg mggu 28 ni takde mslh, lagi sekali MOGTT masa mggu 34 nnt. Klu yg kali kedua ni kadar gula tinggi, tak yah minum la kali ketiga tu..cuma kena dtg uji darah aje la tiap 2mggu..yg 4x sehari tu. Dulu pun penah buat kan??"

aku: "a'ah..yer..(dgn nada kecewa sbb takleh nak ngelak dah..)

Disebabkan tidak puas hati dengan timbangan berat kat klinik, balik rumah aku timbang lagi dengan penimbang elektronik baru aku..43.3kg!!apekah???jauh benar nilainye kan?lantakla..yg aku tau berat aku mmg dh naik sebenarnya. penimbang kat klinik tu yg tak betul agaknya.

Maka dengan ini aku kenalah banyak2 berdoa dan juga mengontrol diet 'kadar gula' dlm bdn aku nih.. dgn harapan, aku takmoh GDM lagi. aku tak bimbang risiko baby besar pun, sbb masa Lutfi dulu pun lahir 2.67kg aje..takde besarnye baby aku ni. Yang aku tak suka cuma 1 aje, klu nak bersalin kat hospital Terengganu tu bila ade kes2 begini, 38weeks adalah masa kemuncak yg dibenarkan. cannot over the limit. Klu kat Kuantan ni doc dia cuma tak bagi overdue tarikh EDD aje. Incase mmg takde tanda2 nak bersalin seawal 38weeks tu maka haruslah aku diinduce, bersalin paksa you!!..oooww!!!cukup sakit induce itu. Aku tak pasti la org lain sakit cmne klu kena induce. tapi aku dulu, bila dah mula rasa sakit contraction, ia mmg akan berterusan aje dgn kadaran yg constant dn semakin lama makin kerap contractionnya sampai la bersalin. Alhamdulillah masa Lutfi dulu tak lama sgt sakit contraction tuh dalam 6-7jam aje (utk org bersalin kali pertama, 6-7jam sakit mmg agak cptla kan??),  lagipun sebelum tu mmg takde tanda2 lgsg aku ni nak bersalin masa aku 'menyerah diri' ke hospital tu. dh kena induce tula baru aku rasa cmne sakit contraction, cmne rasa ketuban pecah, pastu kuar darah.. huhu...tapi semangat aku kira cukup kuat la kut masa tu, dgn husband takde disisi (baru on da way dari Kuantan), family aku pun takde saat aku melahirkan Lutfi, diorg sampai kat hospital lepas aku dh sejam selamat bersalin. Betapa aku langsung tak sempat nak btau diorg yg aku dh kena tolak masuk labour room pun..

Tapi yelah kata org, pengalaman pregnant dn bersalin tiap org berbeza2 even terkena kes2 yg hampir sama..ade yg susah saat mengandung, tp mudah saat bersalin, ade yg susah saat bersalin, tapi mudah jaga baby saat berpantang, ade yg langsung takde masalah saat pregnant, bersalin pun mudah, tapi baby selalu meragam waktu dalam pantang.., even ibu2 yg bersalin 10 org anak pun, ade 10 ragam berbeza yg dilalui. Makanya, wanita2 yg diberi keistimewaan utk merasai saat pregnant dn bersalin haruslah bersyukur seadanya dengan peluang itu, walau bagaimanapun ujian yg perlu dilalui. Disitu la kekuatan yg Allah berikan pada wanita yg belum tentu mampu diharungi oleh lelaki.

Ape hal ek tetiba aku buka citer pasal bersalin dan mengandung segala arini ek??emm...sebabnya arini 7 Oktober 2010 adelah ulangtahun kelahiran Mak aku yg tersayang. cmnela jerih, susah payah yg dilalui saat pregnantkan aku dan bersalinkan aku dulu.. Khas buat mak, SELAMAT HARI LAHIR ke 52. Semoga yang terbaik mengiringi hidup mak dunia dan akhirat. Moga rahmat Allah sentiasa bersama Mak. Tiada perkara dan tiada kata yang mampu membalas segala pengorbanan dirimu terhadap kami anak2 mu.


   

2 komen ditinggalkan:

efa fairuz berkata...

ya ampun mmg sakit kena induce, memang hazab sakit die.. berbeza sgt dgn sakit normal.. aku dpt rase 2 jenis sakit, yg 1st kena induce, yg 2nd, sakit normal.. mmg beza.. huhu

Ida Iar berkata...

tula efa kan?induce mmg hazab ler..nak2 masa sakit induce tu aku mmg takde dpt ubat thn sakit ape pun..lagi aku kena marah dgn nurse bla aku ckp dh tak thn sakitnye..masa tu contraction dh selang 4-5mnt dh, dia ckp aku manje wehh..dpn ramai2 org tuh. mentang2 dia tgk rupa dn saiz aku mcm bdk2 kut..huhu..mmg aku ni jenis tak thn sakit sgt, tapi dgn husband takde disisi time sakit2 gtu, family pun cuma adik aku sorg je dtg kejap tgk keadaan aku tghri tu.aku tahan sakit tu tak nangis walau setitik air mata pun.. hrp2 yg ke2 ni tak kena induce lg..nk try rasa sakit normal je plak cmner.