Damia Humaira : 1st month check-up

Damia Humaira dah sebulan, makanya pegila check-up di klinik utk bulan yg pertama ni. Disebabkan takde adik2 kat umah yg bleh tlg htrkan, maka terpaksala ayah aku kuar sekejap masa ofis hour dia utk htrkan aku ke klinik. Tq so much Ayah..htr aku sambil tu tlg jagakan si Lutfi while me n Damia melalui rutin check-up. Mula2 turn aku kena bt check-up, buat urin test, BP test, blood test utk HB dn timbang berat la..so overall ni la hasil keputusannya..

Urin test: Sugar& Albumin: nil
BP test:100/60
HB: 12.6 (last sebelum bersalin 10.9 aje)
Weight: 42kg (before deliver aritu 51.5kg..ahaha..ini aku terkejut gak la..sbb masa mula2 buka buku merah utk Damia berat aku 42.5 kg, but i hope maintain je la or at least naik sket dlm 2-3kg aje la pun dh cukup..patutla rasa ringan aje badan ni skrg)

Nurse kat KD tadi nasihatkan supaya amalkan perancang kehamilan dn buat Pap Smear lps 3bulan bersalin.
Thats mean lebih kurang masa aku nak naik keje nnt la.
Ok..habis dah part aku..then si Damia Humaira pulak..

Weight: 3.3kg                                           N.B: 2.3kg
Height: 50cm                                            N.B: 48cm
Ukur lilit kepala: 34cm                              N.B: 33cm
Fizikal check-up:Normal dn memuaskan.

Melihatkan perkembangannya dalam sebulan pertama ni Alhamdulillah syukur sgt. Dlm sebulan dh bertambah 1kg. tak sangka tgk awal2 lahir dulu kurus kering sgt..mcm tulang dibalut kulit aje..setiap masa awal kelahirannya dia mmg suka dibedung kemas2.pastu selimut tebal2. maklum la lemak takde sgt kan?tiap masa salin diapers dia pun nmpk dia sgt2 menggigil. even klu bedung aje pun tak cukup klu mlm hari, bleh buat dia menggigil kesejukan lagi. Skrg ni Alhamdulillah..dah nampak berisi, even berat dia skrg 3.3kg tu for some parents mcm berat lahir anak2 diorg aje. Insya Allah i will continue giving the best for her to grow up..of course la Susu Ibu kan!!

Bila sebut pasal susu ibu, aku akui awal2 lagi mmg tekad cuba bagi susu ibu sepenuhnya pada kelahiran kedua ini. tapi cubaan datang jua, memang Damia Humaira not exclusively BF la..dh ditop-up sdkt dgn FM seawal kelahirannya..ape yg terjadi??hal ni aku citer later la ek. Tapi at least start from 3rd day n until now i manage to BF her tanpa bantuan FM dh.

4 komen ditinggalkan:

a berkata...

wah. manage to update blog every day. good..good..
harap damia dan ibunya sihat selalu..

efa fairuz berkata...

alahaii..comel anak dara ko.. berat dah naik sekilo, ok la tu.. memang genetik kurus kot, sebab tu naik sikit2.. tak mcm anak2 aku, sebulan pertama je dah naik dekat 3kg.. huhu..

42kg berat ko? weh ko pantang cemana nih kurus cepat? makan byk sikit kasik gemuk sikit.. jeles aku nih hehehe

Ida Iar berkata...

kak ida:akak pun ape kurangnye..awal2 bersalin dh update blog.ehehe..sy dh lps 2mggu br bleh hdp laptop tu pun dgn masa terhad..takde la manage to update selalu.kbtln time2 yg free seketika.so far anak mmg sht la.kena cucuk pun takde demam. Alhamdulillah.


efa:nk kata genetik tu ntahla..tp masa lutfi dulu sebulan pertama naik 2kg gak la..dr 2.67kg up to 4.7kg lepas sebulan.graf dia mmg mencanak2 la naik 6bln pertama tu. dh start mkn baru slow sket.skrg pun takde chubby dh mcm kecik2 dl.

aku tak pantang sgt pun efa..2weeks pertama aje mknn ala org pantang.. sup sayur dgn ikan pggg hari2.tp nasi mkn takde sket2 pun..adik aku geleng kepala tgk aku tmbh2 lagi.
dh masuk mggu ke3, ayam KFC aku bedal..ehehe..pastu yg goreng2 lain pun aku mkn aje.cuma 2weeks awal tu rajin la sket bertungku, bengkung, smpai skrg klu rasa ala2 moncit sket perut nih aku pakai slimming gel la..beli dgn tukang urut aku aje.ade gak husband aku beli krim yusmira halia bara, tp kuat benar bau halia ehh..pakai kdg2 aje. panas dia bleh thn laa..klu tak pakai kan nnt kecik ati plak..sbb aku suh dia tlg beli dulu..aku ckp ape2 la krim utk slimming.

tapi aku benarnye nak tmbh sket berat ni,biar capai berat ideal.tp mybe la aku ni jenis metabolisme tggi..tu yg mkn byk ke x,bdn leh cpt turun berat. moga ko pun leh dpt ideal weight again pasni..

haime berkata...

:) alhamdulillah..