Beli! Beli! 2 seringgit..2 seringgit..


 

Ahaha..biasa dengar ayat tu tak?klu korang yg biasa dengan citer Upin Ipin konfem la korang tau tu ayat trademark sape kn?

Hmm..sape lagi klu bukan si Mail yg jual ayam panggang tu.tapi ni bukan nak citer pasal si Mail dalam citer Upin Ipin tuh..tapi ni haaa..budak ni..sape lagi klu bukan anak teruna aku tuh..si Lutfi.

Sekarang dah pandai imaginasi main jual beli pulak dh. Yg aku perasan dia duk main sorang2 dia pastu tak lama kmdn adelah kuar ayat2 gni kat mulut dia,..

"beli..beli..2 singgit..2 singgit.."

"ni ikan goreng..ni ayam goreng..ni nasi.." (sambil tunjuk satu demi satu mainan yg diimagine nye)

"beli ehh??ehh??" (sambil terangguk2 menanya pelanggannye la konon2..)

" 2 je singgit..beli arr.."(ayat memujuk…ahaha!!)


 

Kekadang time dia duk ckp gtu sorg2..aku mulalah nak nyampuk..hehe.

"oohhh…2 singgit ekk??ade ape?ayam goreng ade?"

Time2 tulah jugak tersipu2 anak aku tu,hehe..tgh duk berimaginasi tetiba pulak mama kacau daun! Huhu..potong btul la mama ni kn?Awal2 dulu klu aku nyampuk gtu memang dia stop main arhh.. sian anak aku, baru nak kembangkan imaginasi otak mama dh bikin kacau. Tp sekarang ok sketla..kekdg aku layan ajer bila dia start imagine masak2..pastu jual pulak ape yg dia duk masak2 tu. Budak nak masuk umur 3 tahun ni macam2 la yang diorang tgh excited nak main..


 

Kadang2 sian jugak tengok dia main sorg2 ajer, next week dh start kena g sekolah balik dh..tapi Lutfi beria2 takmoh gi sekolah katanye.."Utfi duk umah jer..takyah sekolah la..""duk ngan mama jer.."

Aku pujuk kata ade ramai kawan pun still jugak taknak pegi. Aritu aku ade pegi taska tuh, nak register baby Humaira sekali register dgn pra-fun school (Taska PERMATA) kat POLISAS tu utk Lutfi. Tapi masa aku sampai Taska, Lutfi tengah tdo.aku suh Hubby pegang bby Humaira duk dalam kete je smntra aku g turun daftar. Dah habis borak2 tny itu ini kat owner nye, aku pegi la kat kete semula. Lutfi dah sedar dah masa tu, then aku cakap "meh..kita jumpa Auntie Wah(owner) kejap.." Time2 tu jugak dia ngamuk takmau pegi..aku usik2 gtu ajela.Then cakap kat dia "mehla kta balik.." ,baru senyap. Nasibla kamu sayang oii..nxt week kene pegi juga start Isnin nanti sbb mama dah start keje semula dh lps cuti 3 bulan nih.

Sepanjang cuti yg lama ni bleh katakan hari2 suh buka VCD Upin Ipin dgn VCD Naruto..tak bosan dia tu ari2 duk pusing 2,3 cd yg sama ajer..sampai aku dah naik bosan berebut nak tengok tv dgn dia pun tak dapat. Penangan duk tengok citer sama aje hari2..sampai dia bleh kenal watak2 dlm citer tu, siap bleh ajuk lagi ayat2 trademark tuh..klu citer Naruto Shippuden tu..(ni anime fav Hubby..), Lutfi suka nyanyi lagu sound track citer tu dgn pelat2 dia arhh..kdg2 bunyi yg hujung2 aje..yelaa..mana la anak aku pandai cakap Japan nih..hehe.

Tapi bukan bab nyanyi aje dia suka ikut, kadang2 orang duk azan pun dia ikut sekali azan.. bunyi la hujung2 jugak..siap suh kita diam lagi.."syyttt..diam..azan!"..sambil jari di bibir. Pendek kata skrg mmg dia dalam fasa meniru cara percakapan orang sekeliling jugak la. Sungguh kena berhati2 dengan cara mendidiknye sekarang. Tapi memang aku nak tergelak klu dia dah mula start imaginasi nye tuh..

"beli..beli,2 singgit! 2 singgit!"

>>mane la bleh dpt lagi ayam panggang 2 singgit ekk??

2 komen ditinggalkan:

nurul aziyana berkata...

alolo bijaknya..ade potensi jd bisnesman ni..hahahha

Ida Iar berkata...

hehe..teringat zmn kecik main pondok2,jual beli bagai2..moga2 la bleh jd bisnesman yg berjaya..ehehe.