Pengalaman BF aku.. (part 2)

Aritu dah ade citer pengalamn BF utk Lutfi. Even tak dapat fully BF sebab kurang ilmu, tapi at least aku dh mencuba bagi yg termampu la pd masa tu.Kata orang belajar dari pengalaman kan? Bila mana aku tau aku pregnant again, terus aku pasang niat utk fully BF anak ke-2 nih..maklum la aku selalu dengar orang cakap ape2 pun sumenye bermula dengan niat. Moga2 dipermudahkan Allah bila sampai masanye utk melaksanakan.

Masa pregnant Lutfi, anak sulung kan..excited la bakal Mama nih menyediakan segala keperluan utk menyambut cahayamata pertama. Nak beli mahal2 tak mampu, maka beli ajer yg sekadarnya..dari pakaian, toiletries nye.. tempat tdo dn sbgainye lah. Mencari ilmu tentang BF mmg lgsg tak terfikir la..sbb masa tu fikir nnt dh bersalin kuar susu, dh boleh menyusukan anak, klu tak cukup susu badan..takyah bimbang,mcm2 jenis FM yg ade utk baby di pasaran..yer..itulah pemikiran orang yg blum ade byk ilmu penyusuan susu ibu. Tapi cukup berbeza la bila dh pregnant si Humaira ni plak..tau aje pregnant dh mula slow2 terjah forum susuibu.com , ratuhati.com, sumenye sebab tengok ofismate2 yg dh mula join forum2 ni. Tapi setakat baca2 aje la..nk join diskusi diorg segan lg sbb byk sgt istilah baru dipelajari..baca dn baca segala threads yg ade.. Alhamdulillah dh nampak ler jalan2 utk fully BF ni insyaAllah..

Start masuk usia kandungan 7 bulan, dh mula survey2 gajet  penyusuan, dah mencongak2 ape yg perlu dibeli, ape yg mampu dibeli..sejak tu selalu beli majalah Pa&Ma..sbb sgt byk info2 yg menggalakkan asuhan anak secara alami. Tgk pakej2 yg ade dn compare2 antara online store utk gajet2 menyusu nih. Mula2 fikir nak pinjam dulu dgn kwn2 mn yg dh pakai pump2 tuh..nk try mn yg serasi,tapi segan nak pinjam..makanya tekadkan hati aje la..beli manual pam Medela Harmony tu aje dulu dari MamaQ Store.masa tu ade promosi RM189 klu tak silap..dpt free botol Bumble Bee 2, so beli la sekali dgn nursing cover Autumnz color pink harga RM40 kut (lupa dh)..ehehe..tu  gara2 berkenan tgk model tu pakai mcm2 stail.tp klu aku pakai takde la byk stail gtu.hihi..



Maka itulah 2 benda pertama yg aku beli..storage  bottle dn liner belum beli masa tuh..sbb duk survey2 g. Hujung bln 12..tetiba ajer rasa mcm nk beli Spectra3 (S3)  lah pulak..manyak lak duit ehh..ahaha..masa tu pregnancy dh dihujung2 waktu dh, hati berbolak balik nak beli taknak..fikir nakbeli sebab nk jimat masa nk pump aje benanye. yg MH tu buat sampingan incase nak guna masa kat umah jer or masa2 takde bekalan letrik..sbb S3 kena pakai letrik la. Duk survey2 sale hujung tahun maka aku terbeli la jugak dr online store mn ek..lupa dh..Ade S3, breastshield tmbhn utk double pumping, Autumnz cooler bag+free air-dry mesh bag, 3 reusable icepack Autumnz, liner YHAB sekotak, tambah dgn storage bottle MLO yg 2oz tu sekotak.haha..tu jela aku memborong utk kali keduanya..en suami geleng kepala aje nengoknye. Tapi dia tak leh kata ape sebab aku tak minta duit dia pun nak beli2 tuh..klu2 aku ni jenis membazir duit beli tak guna, esok2 karang dia perli aje la balik. Tapi Alhamdulillah...skrg sume2 tu aku guna..dari MH, nursing cover dn S3..naik keje nnt tambah guna cooler bag dgn icepack plak.


 

*pics credit to Mr Google n web2 terlibat*


Pam Medela Harmony(MH) tu biasa aku guna time wat tandem pumping..lenguh gak tgn klu tak kena gaya.mula2 guna kekok sket, dh dpt tune cara baru rasa mudah dn kurg lenguh.kdg2 ade gak guna S3 buat tandem pumping tp kekadang susah sket sbb sangkut2 aje tube dia lagi, kaki tangan Humaira duk  gedik2 masa nyusu tuh lagi. Senang bila pakai MH la wat tandem pumping. Kekadang nak rasa lagi best apply teknik Marmet plak lps pump..sbb kdg2 time pam tuh maybe ade angle2 yg tak menyeluruh dipump.

Klu nak dikatakan Humaira ni Eksklusif BF since lahir tak jugak.even aku dh niat cmtu awalnye tapi masih ade halangan juga.SEdikit terkilan tapi takleh nak salahkan orang lain pun.sebabnye, Humaira lahir dgn berat 2.3kg..yer kecik comel ajer dia masa lahir tuh. Masa doc nak jahit luka kat bawah tu, nurse yg bersihkan Humaira dtg bw kat aku dn letak didada..tapi aku tak mampu BF kat situ sbb time tu doc duk jahit dia tak bius lgsg.. mana la aku mampu tahan skit kena jahit byk2 tuh. aku pegang peluk cium dia sekejap.igt nak BF lps doc habis jahit tapi Nurse ckp baby aku akan dibawa ke atas terus pastu kena warded di SCN (SpecialCareNursery)ward tingkat 6..sbb berat Humaira kurang dari 2.5kg even masa tuh dia dh kira cukup bulan.sedih giler bila aku dgr nurse ckp mcm tuh..sbb aku tau confirm aku tak dpt rooming-in dgn baby malam tuh..waaaa..sedihnye.cmne nak fully BF gni?Bersalinkan Humaira kul 1pm++, petangnye aku tunggu Hubby dtg dgn Lutfi, aku pesan suh dia mai awal sket sbb aku nk g BF bby kat wad atas.tapi Hubby dtg dlm kul 6pm. Masa aku smpai kat wad tu..aku agak2 mcm nak pitam jugak la..sbb byk darah kuar.nurse suh rehat at least6 jam dulu sebelum naik tingkat atas.tp aku tak sabor2 dh..smpai2 sn aku tgk bby tgh tdo dlm coat dia la..aku tny nurse, nk BF bby time tuh bleh tak..tp jawapan nurse tu buat aku rasa frust giler2.."tgu dlm sejam lagi la dik, kita baru jer sudah bagi susu kat dia kul 5pm td.."  Huhuhu...bagi susu dah??confirmla bukan susu aku kan?time tu rasa geram ajer sbb Hubby lmbt dtg, klu dia dtg lg cepat confirm aku dpt susukan bby tadi..tp nak wat cmne, yg aku pesan suh bwk pump susu dn botol dr umah pun dia tak baca msg tuh. maka terpaksa redha ajer la mlm tu bby akan disusukan bukan dengan susu Mamanye nih. Aku sempat la susukan Humaira dlm 2 kali aritu sblm aku turun balik ke wad aku dlm kul 9pm++. Klu la aku gagah naik sdri ke wad tu kan bagus..hmm..

Esoknye lepas Hubby dtg, aku naik ke wad tu tny ade katil kosong lg tak, sbb klu dh dpt discaj wad bwh bolehla aku naik duk wad atas pulak. klu takde katil kosong aku kena balik, baby kena tggl kat wad..lagi aku takmoh..nasibla dalam tengahari jugakla baru ade kekosongan..bila dh masuk wad SCN tu, nurse panggil nak ajar bagi minum susu top-up dgn feeding cup,aku ckp takpe la..aku bg susu bdn aje..tp nurse tu suh jugak belajar bagi susu top-up dulu..sbb dia kata aku tak byk susu lagi kuar masa tuh (nurse tu siap suh aku perah dpn dia nk tgk byk susu ke tak, tp kolostrum je la yg ade masa tuh), kesian kat bby nnt, takut hypo..klu bby2 yg takde mslh tak kena tahan kat nursery tu, mmg diorg tak bg ibu2 sumbat susu selain susu ibu. Tapi atas sebab2 kesihatan dn baby masih dibwh pemantauan paed di wad SCN tuh..maka susu tu diberi sebagai top-up aje..ibu2 still kena BF kan bby masing2 utk stimulate pengeluaran susu. FM dari rumah pun tak dibenarkan dibawa..aku tak pasti la susu top-up tu susu FM yg cemana.sebb aku takde tny plak..ntah ler kelu lidah nak menanya lebih2.aku takut aku emo..cuma yg aku perhatikan susu2 tu diberi ikut kes2 baby tu, baby yg ade kes G6PD, jaundice, kurang berat, diabetik dn mcm2 kes la..ade kod2 tertentu utk susu bby2 tu. so setakat aku di wad tu rasanya 3 kali je kut aku sumbat dgn susu top-up. First masa nurse ajar, 2 kali lagi amik terpaksa sbb nurse asyk dtg tny aku dh bg susu lum?Aku sebolehnye tak nak ade rasa bergantung pada susu top-up tuh. Yelaa..spjg aku tak warded dgn anak aku dh brp kali nurse bagi susu tuh. setiap 3 jam sekali adelah masa menyusu yg ditetapkan. Lps2 dari tu aku asyk susukan Humaira sejam sekali..Alhamdulillah.. 3rd day susu matang aku dh terbentuk..breast dh rasa penuh dh...Humaira pun pandai latch on. Nurse yg dtg pantau pun tak bising2 dh suh bg susu top-up.Cuma risau gak bila paed suh letak Humaira bwh lampu UV tu on 3rd day..katanye sebelum jaundice makin meningkat better letak aje la. Yg penting teruskan menyusu sekerap mungkin,selang seli masa sejam duk bwh lampu, sejam bagi susu..

Alhamdulillah on 4th day tengahari tu Humaira dh bleh discaj wad (Mamanye excited dpt balik, lunch pun taknak jamah dh)..paed suh refer ke KK jugak bila blk kg nnt utk berpantang..supaya doc kt KK Terengganu nnt bleh pantau kenaikan berat Humaira. Makanye..since 3rd day after dn hingga lah ke hari ni aku dpt teruskan fully BF. APe yg dh jadi masa 1st dn 2nd day tu,,jdkan  pengajaran utk aku..make sure klu pregnant lagi akan dtg..(maybe 3 years after this la..insya Allah), kena jaga kesihatan betul2..biar bby lahir cukup berat, cukup bulan, tiada komplikasi kesihatan.. insya Allah bleh la btul2 fully BF, sebab jika bersalin di GH selagi tiada masalah, selagi itula bby akan dpt rooming-in bersama2 ibu..peluang nak fully BF sgt tinggila.klu dh kena pisah duk nursery macam situasi aku kali nih, terpaksa la aku redha dgn ape yg berlaku..aku hanya merancang Allah jua yg menentukan. Apepun aku harap dpt teruskan fully BF sehingga titisan terakhir jika diizinkan Allah.


Stok EBM dh start buat masa blk Kuantan, bulan 3..Alhamdulillah pada rezeki yang diberikan olehNya.
Baru aje tambah koleksi storage bottle Bumble Bee 2 kotak dan nak mencuba liner ziplock Autumnz. Beli dgn ofismate aje, Aziyana yg bukak bisnes online dia tahun ni.

Semoga Damia Humaira ku mendapat yg terbaik untuk dirinya. Bab mengurus EBM still new for me, byk notes nk kena tampal kat fridge utk ingatan aku nnt. First time nak handle EBM quite challenging la, but i'll keep on learning to give the best i can..Kdg2 ade juga perkara yg merisaukan sgt jika terpaksa g kursus mana2 ataupun umah blackout time aku takde utk manage EBM stok tuh.hurmm..hopefully aku bleh atasi segala rintangan tuh. Yg penting sekarang aku nak enjoy the moment yg aku sedang lalui sekarang ni..

Skrg dh masuk April...hmm..perlu susun stok2 EBM yg ade, supaya sng nak buat konsep FIFO, lg 11 hari dh naik keje dah..uishh cepatnye masa berlalu..

3 komen ditinggalkan:

mamaqaireen berkata...

mmg mcm2 dugaan ibu2 yg fully bf ni..so kita mesti mempunyai ILMU, tahap KESABARAN yg tinggi dan KUAT!!betul tak??

A Journey of Hafiy Hasha berkata...

Tahniah. Untuk BF ni sanagt chalengging.. tp kite kene bermotivasi tinggi dan tepis setiap cabaran tu dengan satu tekad dan azam.

Hasha Humaira pun pernah disumbat ngan susu FM seawal kelahiran. sbb x rooming in.Jaundice.

Memang sedih. Tapi xpe, kite bukan nak kejor title exclusive BF.Tapi, kite nak bagi yang terbaik untuk anak kite.

InsyaAllah... Dia akan permudahkan niat baik kite....Amin....

Semoga Humaira makin sihat dan bersemangat dengan berkat susu ibu. Tahniah.

Sedih bace entry nih. sbb menalami situasi yg sama, cume sebab je berbeza.

Ida Iar berkata...

mamaqaireen: betul sangat2..ilmu perlu ade untuk penyusuan berterusan at least hgga 2 tahun.dan kesabaran mmg selalu sgt diuji untuk menjayakannya.mmg perlu KUAT SEMANGAT!


huda:aku belajar dari pengalaman lalu.andainye tak dapat exclusive BF pun aku redha asalkan untuk hari mendatang aku belajar untuk terus fully BF..meh kita sama2 beri yg terbaik untuk anak2 kita!