Mixer dah berputar, oven dah pun panas..

Hihi..
Lama aku tak update since after masuk keje 2weeks ago..bz dah bermula??emm takla sgt tp maklum la dah masuk keje time student nak start exam, maka keje2 di unit exam pun bermula la. Esok exam untuk paper yg aku ajar aritu..makanya lepas exam tu keje2 menanda kertas jawapan diorg pun dh masuk agenda harian masa keje la. Alhamdulillah..sejak2 masuk keje balik ni ade aje ofismate yg menanya bila aku nak start baking2 balik.. bila  nak start amik tempahan semula..ahaha..maklum la dah aku cuti dari keje2 buat  kuih,kek, tart bagai ni.. klu tak silap almost 11 months  la..

Actually bila anak dah dua ni lagi la nak kene pandai manage masa..skrg diorg udah tdo,sempat la mencoret sedikit diblog ni..biasanya si Abang lum tunjuk tanda2 nak tido lagi time ni kul 10pm baru..klu dh 11pm tu baru la dia nmpk ngantuk. This week dah berjaya menggodek balik mixer dan ovenku itu kembali..lama dah 'korang' rest dlm kotak kan???sila la kembali bekerja untuk tuan mu ini.ahaha. First order untuk this week yg disiapkan..Black Forest cake. order dari ofismate aje utk bday wifenye.last year dia tempah cupcake..this year dia request nak kek plak. actually aku tak penah buat lagi deko black forest cake ni..kena pakai fresh cream kan??bimbang leceh dgn keadaan cuaca..tapi Alhamdulillah sumenye ok2 aje.tapi yg nak tergelak tu sbb dh lama tak mendeko kek, ntah cmne kek yg aku deko tu agak tinggi plak jadinya..kena letak dlm kotak yg lagi besar utk tampung ketinggiannya tuh. maklumla kek 7 inci aje..tapi tggi dlm 4.5inci lak aku gi dekokan..terpaksa senget2kan cerry bertangkai tuh. Tapi sayang satu jer la..takde camera nak snap gambor. bila la nak beli hp berkamera balik nih??

Insya Allah klu takde aral..esok malam buat kek kedua pulak. ofismate juga yg order, kali ni untuk bday anaknya yang tadika tuh, hopefully dpt buat yang terbaik aku mampu la....hmm..diorg2 la yg selalu tempah dgn aku. klu ade tempahan dari luar pun biasanya order thru ofismate jugak..utk family diorgla, sedara mara diorg la, thanks so much utk sokongan yg diberikan..just pendapatan sampingan aje. lebih pada suka2 la asalnye. Jumaat pulak kena buat kek utk sepupu yg bakal bertunang weekend ni..so kira2dlm mggu ni 3 kali masak kek la kejenye.Harap2 aku diberi kesihatan yg baik..juga anak2 la.sbb klu aku sihat, tp diorg tak sihat nak buat kek pun rasa taksenang hati..maklumla buat masak2 dn deko kek ni perlu seronok baru tak rasa letih sgt..

Last week actually my bday (21/4)..tapi masa tu takde kesempatan nak buat kek utk diri sendiri maka aku pun amik peluang pegi ke kedai baru my sifu dlm dunia bakery ni..kak Zati D'Hati..beli kek utk mkn2 bertiga diumah jer..korg2 yg biasa dgn dunia bakery ni confirm kenal dgn kak Zati kan??dgn dia la aku berguru ilmu deko2 kek ni..Alang2 dah ke kedai dia, aku sambar la sekali buku terbaru dia dalam dunia hiasan kek ni.. Panduan Asas Menghias Kek. Buat korg yg teringin nak mendeko kek sendiri bolehla dapatkan buku ni..sangat2 berbaloiiii tau!RM 21 aje..murah sgt dh klu nak bandingkan ape yg boleh dapat dlm buku tu. Buat mereka yg nak serius berbaking, lagi berbaloi klu korg dapat join kelas2 yg dia buat kat premis baru dia kat B-24, DE MARA SMART HOME BIZ PARK, LORONG SUNGAI ISAP JAYA 2, TAMAN SG. ISAP JAYA 2, KUANTAN. Insya Allah, nnt Kak Zati akan bagi ilmu dan tips bagai2 lagi klu join kelas..itu yg aku dapat dari pengalaman aku join kelas dgnnya la.Macam2 kelas ade, bukan setakat deko kek aje. Berguru dengan tuannya tak sama dengan belajar dari buku aje..tapi klu setakat nak dptkan buku aje pun ok dah bagi korg2 yg just nak deko2 utk buat makan family sdri.


Haiihhh...tetiba rasa mcm nak belajar buat kek lain dn mcm2 plak..tapi takde duit extra laa...huhu..kena sabor dulu la. Blog aku buka untuk hasil kerja aku dlm dunia bakery ni terpaksa ditutup smntara..tak benda nak update lorr..ahaha. Blog ni pun rasa mcm nak bersawang dah. Actually nak buka bisnes baru yg lain dari aku buat sekarang ni, tapi tak bleh nak go on lagi sbb perlu perancangan yg teliti dulu..moga2 impian tu akan tertunai..sekarang ni simpan dlm diari aje dulu..takleh reveal lagi.takut tak jadi.ehehe.Harap2 tak hangat2 taik ayam aje. Yesss...sgt2 memerlukan sokongan kewangan tambahan buat masa sekarang. tapi dalam masa yg sama taknak abaikan tanggungjawab aku pada kerjaya utama sebagai pendidik, sebagai sorg isteri, sebagai seorg ibu utk 2 anak..actually byk je tggjwb bila nak dihitung2..tapi semuanya amanah dari Allah yg perlu dilakukan tanpa banyak alasan. Ya Allah...berikan aku kekuatan dan ketabahan mengharungi masa hadapan, murah rezeki (duit yg berkat, kesihatan yg baik, anak2 yg soleh solehah..sume tu rezeki bagi aku).

0 komen ditinggalkan: